NCC bygger ut Arlas kyllager i Kallhäll

NCC Construction Sverige bygger ut Arlas kyllager i Kallhäll i Stockholm. Tillbyggnaden på 2 900 kvadratmeter är en del av Arlas effektivisering av sin produktion och logistik. Arbetet sker i nära partnering med kunden och ordern är värd 50 MSEK.

Utbyggnaden av kyllagret är NCC:s fjärde uppdrag i Kallhäll, där NCC tidigare bland annat byggt en förpackningshall och ett lager för tomma lastvagnar. Nu växer kyllagret från 8 300 till 11 200 kvadratmeter och lagerkapaciteten ökar med drygt 25 procent.

– Kyllagret är som ett stort kylskåp med produkter klara att distribueras till butikerna. För att se till att den låga temperaturen på fyra plusgrader behålls i det befintliga lagret reser vi först en provisorisk vägg som rivs när tillbyggnaden är klar, säger Irene Knutar, entreprenadchef, NCC Construction Stockholm/Mälardalen.

I samband med att Arla flyttar kyllagren i Örebro och Linköping till Kallhäll och Jönköping har NCC även andra uppdrag för Arla på dessa orter. Det nära samarbete som funnits under flera år mellan Arla och NCC underlättar i dessa projekt.

– Vi har anlitat NCC sedan 2005 i fyra omstruktureringsprojekt och det har fungerat mycket bra. Så det är naturligt att vi fortsätter vårt goda samarbete i partnering, säger Mile Tofilovski, projektledare för utbyggnaden på Arla.

Partnering är en strukturerad samarbetsform där byggherren, konsulterna och entreprenörerna gemensamt löser en bygguppgift öppet och förtroendefullt.

NCC:s arbete startade i maj och beräknas vara klart i februari 2012. Det sysselsätter 40 personer.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Irene Knutar, entreprenadchef, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen, tfn 08-585 512 81

Kristina Christensen, regioninformatör, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen, tfn 08-585 522 48 eller 076-136 87 48

NCC:s presstelefon: 08-585 519 00 eller e-post: press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2010 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 26 Mdr SEK och cirka 9 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: