Amerikanskt patent beviljat för ny svensk uppfinning

Amerikanskt patent beviljat för ny svensk uppfinning Läkemedelsbolaget Sensidos AB i Uppsala har beviljats amerikanskt patent för sin nya doseringsteknik. Tekniken är utvecklad i samarbete med Institutionen för Farmaci och Institutionen för Neurovetenskap vid Uppsala Universitet. Professor Sten-Magnus Aquilonius säger "individuellt anpassad dosering av levodopa till parkinsonpatienterna innebär såväl bättre kontroll över sjukdomen som sannolikt en gynnsammare långsiktig utveckling av sjukdomen". Sensidos har tillsammans med NeoPharma Production AB utvecklat en dosautomat avsedd för Parkinsons sjukdom, i mobiltelefonformat, som inte bara kan ge patienten exakt den mängd levodopados som patienten behöver, automaten påminner också när det är dags att ta medicin och (i efterskott) kommer ihåg när medicin tagits. Dosautomaten innehåller läkemedel för mellan 2 och 8 veckors förbrukning. Insikten om stora individuella skillnader i dosbehov av läkemedel har vuxit alltmer under senare år och i framtiden kommer allt fler läkemedel att doseras efter individens egna förutsättningar. Skilda genetiska förutsättningar gör t.ex. att människor kan bryta ner läkemedel olika snabbt. Olika känslighet mot aktiva substanser kan också ge olika behov av dosering. Genom att kunna ge minsta möjliga effektiva dos kan läkemedelsbiverkningar minimeras. Tills nu har metoder för enkel och bekväm dosanpassning i stort sett saknats helt (undantaget vätskeberedningar). Med den nu patenterade tekniken möjliggörs en mer individuell dosering av många vanliga läkemedel. Några exempel är Parkinsons sjukdom (levodopa), smärta (opioider), epilepsi (natriumvalproat), koagulation (waran). En angelägen tillämpning är dosanpassning av läkemedel för barn, där skillnaden mellan de individuella behoven är särskilt stora. Tekniken ger också läkemedel som förlorat sitt patent en ny möjlighet att skyddas och är därför intressant för läkemedelsbolag med generiska produkter (där substansen saknar patentskydd). Samarbetet med NeoPharma gäller individuell dosering av L-dopa för Parkinsons sjukdom. Avsikten är att exploatera andra tillämpningar genom egen utveckling eller genom samarbete med andra läkemedelsbolag. Sensidos AB är ett Uppsalabaserat läkemedelsbolag ägt av Neopharma Production AB samt privata intressenter. För ytterligare information kontakta: Curt Nilsson, Sensidos AB, 070 - 555 70 55, curt.gruvstigaren@telia.com Ulf Rosén, VD NeoPharma Production AB, 070 - 686 29 16, ulf.rosen@neopharma.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/05/20010905BIT00400/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/05/20010905BIT00400/bit0001.pdf