Kommande läkemedel mot Parkinsons sjukdom får exklusiv status inom EU

Kommande läkemedel mot Parkinsons sjukdom får exklusiv status inom EU Läkemedelsföretaget NeoPharma meddelar att ett kommande läkemedel för behandling av Parkinsons sjukdom fått status som s.k. "orphan drug" inom EU enligt besked från den europeiska läkemedelsmyndigheten EMEA. Beskedet innebär att läkemedlet efter godkännandet kommer att få exklusiva marknadsföringsrättigheter inom EU under 10 år. Med "orphan drug" avses läkemedel som riktar sig till en begränsad patientgrupp och där inga bra behandlingsalternativ finns tillgängliga. I och med statusen som "orphan drug" har NeoPharma tagit ytterligare ett steg närmare en börsintroduktion. Produkten förskrivs f.n. på licens främst i Sverige och riktar sig till svårt sjuka patienter med Parkinsons sjukdom, där konventionell tablettbehandling med levodopa/karbidopa inte fungerar tillfredställande. Produkten är en vätskeformig beredning av levodopa för intraduodenal infusion, d.v.s. tillförsel direkt i tarmen. Symtom och biverkningar i form av handikappande symtomväxlingar som funnits under tablettbehandling har i betydande grad kunnat reduceras med NeoPharmas produkt. Patienternas behov av primärvård och andra vårdinsatser minskar därmed. Produkten är patentskyddad och genom licensförskrivning behandlas ett antal patienter i Sverige och Norge med produkten. En ansökan om registrering som läkemedel planeras att lämnas in till EMEA i London under nästa år. En registreringsansökan är också planerad i USA. I Sverige finns c:a 13 000 patienter med Parkinsons sjukdom. Av dessa är 1 300-2 600 svårt sjuka och utgör målgruppen för NeoPharmas produkt. I Europa och USA finns totalt mer än en miljon med Parkinsons sjukdom. NeoPharma, som utvecklar, tillverkar och marknadsför läkemedelsberedningar och system för behandling av Parkinsons sjukdom, grundades 1994 och är baserat i Uppsala och har 17 anställda. För ytterligare information: Stefan Åsberg, Marknadschef i NeoPharma, tfn 018-17 29 02 eller 070-279 66 55 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/09/20010409BIT00520/bit0003.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/09/20010409BIT00520/bit0003.pdf