• NeoPharma/

NeoPharma AB visar fortsatt stadig utveckling. Godkännandet av Duodopa mot Parkinsons sjukdom viktig start på detta år. År 2003 var ett framgångsrikt år. Höjdpunkten av ett intensivt arbete kom i och med erhållandet av marknadsföringstillståndet för Duodopa i Sverige i januari 2004. Verksamheten har speglats av ett fortsatt intensivt förberedelsearbete för att få Duodopa klart inför en kommersiell lansering. Läkemedlet Duodopa ges till patienter som lider av Parkinsons sjukdom i komplikationsfas. Året 2003 i korthet · Försäljningen ökade under året med 81 procent till 21,6 MSEK. · Rörelseresultatet uppgick till -15,7 (-24,1) MSEK. · Avtal slöts med Orphan Europe i maj angående licensförsäljning i Frankrike. · Avtal slöts med Orphan Link Corporation angående försäljning och klinisk utveckling i Japan. · DIREQT-studien fortskred enligt plan och avslutades under året. Den kliniska delen visade att Duodopa, som enda behandlingsform, var signifikant bättre än all annan tillgänglig läkemedelsbehandling för Parkinsons sjukdom i komplikationsfas. · Patienter som behandlades med Dudopa fanns i Frankrike, Norge, Holland, USA och Sverige. Behandlingsmetoden var etablerad på 13 sjukhus. · Framtida produktionskapacitet säkrades genom att avtal slöts med Fresenius Kabi i Norge. · Diskussioner inleddes med ett flertal tänkbara internationella affärspartners/licenstagare av Duodopa på den amerikanska marknaden. Långt gångna förhandlingar fördes också med distributörer gällande försäljning i EU. Se resultat- och balansräkningar i sammandrag nedan. Fortsatt stark utveckling även under 2004 · Marknadsföringstillstånd erhölls för Duodopa i Sverige i januari 2004! Läkemedelsförmånsnämnden har godkänt Bolagets prisansökan. · Nettoomsättningen för första kvartalet ökade med 102 % jämfört med motsvarande period föregående år och uppgick till 9,1 MSEK (4,5 MSEK). · DIREQT-studiens resultat presenterades med signifikant fördel för Duodopa. · Avtal slöts med Orphan Europe angående försäljning inom EU (länderna före utvidgningen den 1 maj), exklusive Sverige. Avtalet medför engångsbetalningar vilket ytterligare förstärker Bolagets likviditet. · Bolaget är helt förberett inför lanseringen i EU. · Säljorganisationen i Sverige och Norge förstärks ytterligare. · Överföringen av kunskap till Fresenius Kabi, Bolagets kontrakterade legotillverkare, pågår och den första kommersiella produktionen kommer att levereras under fjärde kvartalet 2004. · Utvecklingsprogrammet i USA går in i ny fas. Möte med det amerikanska läkemedelsverket FDA (Food & Drug Administration) planeras i juni. Leveranserna av NeoPharmas produkter i Sverige och Norge sker numer via Tamro AB. För samtliga patienter som behandlas med Duodopa i Norge, Holland, Frankrike och USA förskrivs preparatet efter individuellt tillstånd från respektive lands läkemedelsmyndighet. Det regulatoriska arbetet har fortskridit enligt plan. Duodopa godkändes av Läkemedelsverket den 21 januari 2004. Ansökningar om marknadsföringstillstånd i åtta länder i EU (Danmark, Finland, Tyskland, Österrike, Holland, Frankrike, Spanien och Portugal) samt Norge inlämnades i februari och den ömsesidiga erkännandeproceduren (Mutual Recognition Procedure) med Sverige som referensland startades den 10 mars. Proceduren kommer att avslutas 8 juni och nationella godkännanden i berörda länder förväntas under sommaren och hösten. Arbetet med att identifiera potentiella affärspartners i USA har varit omfattande och fortsätter. Utvecklingsprogrammet har fortskridit och en studie beräknas kunna starta under hösten. Detta är dock avhängigt av resultatet av kommande överläggningar med FDA. Bolagets likvida situation ser positiv ut. Distributionsavtalet med Orphan Europe avseende försäljning i EU medför dessutom engångsbetalningar. NeoPharma AB utvecklar, tillverkar och marknadsföra unika, patentskyddade läkemedels-beredningar och system för i första hand behandling av Parkinsons sjukdom. Bolaget skall tillhandahålla läkemedel, administrations- och informationssystem som ger ökad livskvalitet för vårdkonsumenten och förbättrad vårdekonomi för samhället. NeoPharma grundades 1994, är baserat i Uppsala och har 22 anställda. Bolagets hemsida är: www.neopharma.se. För ytterligare information: Ulf Rosén, VD NeoPharma Production AB. Tel: 018-17 29 19, mobil: 070-686 29 16 e-post: ulf.rosen@neopharma.se Illustrationsmaterial finns att hämta på www.neopharma.se Nedan följer resultaträkning, balansräkning och kassaflödesanalys i sammandrag för 2003. För ytterligare information var god se årsredovisningen på www.neopharma.se. RESULTATRÄKNING (KSEK) 2003-01-01 2002-01-01 Koncernen 2003-12-31 2002-12-31 Rörelsens intäkter 21 647 11 955 Rörelsens kostnader -36 869 -35 568 Resultatandel i intresseföretag -433 -501 Rörelseresultat -15 655 -24 114 Resultat från finansiella investeringar -372 -868 Periodens resultat -16 027 -24 982 DATA PER AKTIE (SEK) Årets resultat per aktie före utspädning -5,40 -9,41 Årets resultat per aktie efter utspädning -5,40 -9,41 Eget kapital per aktie (UB) 5,9 12,0 BALANSRÄKNING (KSEK) 2003-12-31 2002-12-31 Koncernen TILLGÅNGAR Anläggningstillgångar Immateriella anläggningstillgångar 120 148 Materiella anläggningstillgångar 2 317 3 156 Finansiella anläggningstillgångar 805 492 Summa anläggningstillgångar 3 242 3 796 Omsättningstillgångar Varulager 3 284 3 031 Kundfordringar 2 851 2 452 Övriga kortfristiga fordringar 1 105 1 480 Kassa och bank 14 865 28 837 Summa omsättningstillgångar 22 105 35 800 SUMMA TILLGÅNGAR 25 347 39 596 EGET KAPITAL & SKULDER Summa eget kapital 17 372 31 907 Summa skulder 7 975 7 689 SUMMA EGET KAPITAL & SKULDER 25 347 39 596 KASSAFLÖDESANALYS (KSEK) 2003-01-01 2002-01-01 Koncernen 2003-12-31 2002-12-31 Kassaflöde från den löpande verksamheten -12 525 -27 229 Kassaflöde från investeringsverksamheten -860 -648 Kassaflöde från finansieringsverksamheten -587 44 082 Periodens kassaflöde -13 972 16 205 Likvida medel vid årets början 28 837 12 632 Likvida medel vid periodens slut 14 865 28 837 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/18/20040518BIT20370/wkr0006.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/18/20040518BIT20370/wkr0008.pdf Bakgrundsinformation