• NeoPharma/

NeoPharma tecknar distributionsavtal i USA för läkemedel mot Parkinsons sjukdom. Kliniska studier i fas III inleds i USA. Läkemedelsbolaget NeoPharma Production AB i Uppsala har genom dotterbolaget Nouvel Pharma Inc. träffat ett slutgiltigt avtal med Gentiva Health Services Inc. om distributionsrättigheterna för Duodopa i USA. Duodopa förskrivs än så länge på licens och riktar sig till svårt sjuka patienter med Parkinsons sjukdom där konventionell tablettbehandling inte fungerar tillfredställande. Patienter behandlas för närvarande vid ett flertal sjukhus i Sverige och Norge. "Vi träffade i börja av sommaren en preliminär överenskommelse med Gentiva att distribuera Duodopa i USA. Gentiva har erfarenhet av framgångsrik distribution och försäljning av likartade produkter och deras erfarenheter kan direkt tillämpas på Duodopa. Vi är synnerligen nöjda med att ett slutgiltigt avtal nu kunnat komma till stånd." säger Curt Nilsson VD, i NeoPharma. Gentiva är den största distributören i USA av produkter och tjänster till hemsjukvården. Bolaget, som omsätter ca 15 miljarder kronor, har nära 30 års erfarenhet på marknaden och finns på mer än 300 orter i USA. "NeoPharma och Gentiva inleder i nästa månad tillsammans en klinisk prövning i fas III i USA av Duodopa. Studien genomförs vid Clinical Neuroscience Center, Southfield, Detroit. Duodopa har tidigare utvärderats med mycket goda resultat i kliniska studier vid Akademiska sjukhuset i Uppsala och vi har naturligtvis stora förväntningar på den amerikanska studien." fortsätter Curt Nilsson. NeoPharma har haft ingående kontakter med det amerikanska läkemedelsverket FDA för att utforma den kliniska studien. FDA:s krav har uppfyllts på sådant sätt att denna studie är den enda amerikanska studie som behöver genomföras för att erhålla en registrering i USA. Bolaget avser att ansöka om såväl europeisk som amerikansk registrering under år 2001. En av förra årets tre nobelpristagare i fysiologi eller medicin, professor Arvid Carlsson vid Farmakologiska institutionen i Göteborg, belönades för sin upptäckt att dopamin är en signalsubstans i hjärnan och att dopamin har stor betydelse för kontroll av kroppens rörelser. Hans forskningsrön ledde i sin tur till insikten att Parkinsons sjukdom orsakas av dopaminbrist i vissa delar av hjärnan och till att man kunde ta fram ett effektivt läkemedel, levodopa, mot denna sjukdom. NeoPharmas produkt Duodopa är en vätskeformig beredning av levodopa för s k intraduodenal infusion, dvs. tillförsel till tunntarmen. Duodopa ges då konventionell behandling inte fungerar tillfredsställande. NeoPharma som utvecklar, tillverkar och marknadsför läkemedelsberedningar och system för behandling av Parkinsons sjukdom grundades 1994 och är baserat i Uppsala och har 18 anställda. Duodopa är ett av NeoPharma registrerat varumärke. Bolaget har uttalade planer på att genomföra en börsintroduktion under det närmaste året. För ytterligare information: Curt Nilsson, VD i NeoPharma Production AB, tel 018-69 23 83 eller 070-55 570 55 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/04/20010104BIT00210/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/04/20010104BIT00210/bit0002.pdf