Ulf Rosén lämnar posten som VD på NeoPharma AB

Ulf Rosén lämnar befattningen som VD för NeoPharma AB i Uppsala den 31 augusti 2005. Han har varit VD för bolaget den 1 juli 2002. Ulf har dessförinnan haft ledande befattningar i flera stora internationella läkemedelsbolag.

”Neopharma har fått nya ägare genom Solvay S.A. och det känns naturligt att lämna bolaget nu, när uppdraget att förbereda, och i första steget, genomföra kommersialisering av Duodopa, erhålla marknadsgodkännanden i ett stort antal länder samt att bana väg för en försäljning av bolaget, är slutfört enligt den tidsplan som vi satte upp tillsammans med den dåvarande ägargruppen. Vi har jobbat hårt, men vi har också fått en god utdelning. Alla medarbetare i NeoPharma kan med stolthet se tillbaka på de senaste fyra åren och känna en stor tillfredsställelse med vad vi presterat”, säger Ulf Rosén. ”Ulf och hans team är mycket kompetent och har gjort ett mycket bra jobb i NeoPharma. Jag beklagar att Ulf lämnar verksamheten, men jag har stor respekt för hans beslut och vill önska honom lycka till. Ulfs internationelle efterträdare är utsedd och överföringsarbetet är påbörjat på ett positivt och effektivt sätt för att säkra en internationell framgång för Duodopa” säger Juergen Wessolovski Senior Vice President Global Operations & Marketing i Solvay och ordförande NeoPharma AB. ”I januari 2005 slutförde Solvay Pharmaceuticals, en division inom Solvay S.A., förvärvet av NeoPharma. Det är vår övertygelse att integrationen av NeoPharmas verksamhet in i Solvay Pharmaceuticals kommer att skapa signifikanta möjligheter för en världsomspännande succé för Duodopa och att det också kommer att skapa nya möjligheter för de anställda” fortsätter Mr Wessolovski. Om Solvay Solvay Pharmaceuticals är ett medelstort läkemedelsföretag och har som målsättning att stärka sin ställning inom området för läkemedel avseende behandling av sjukdomar i det centrala nervsystemet. Solvay Pharmaceuticals har bedömt att NeoPharma, med sin marknadsförda produkt Duodopa, bidrar till att uppfylla denna målsättning. Solvay Pharmaceuticals anser att Duodopa har potential att fungera som ett bra komplement till existerande behandlingar för patienter med framskriden Parkinsons sjukdom. Duodopa tillgodoser ett stort medicinskt behov då patienter med framskriden Parkinsons sjukdom för närvarande endast har tillgång till ett fåtal effektiva behandlingsmöjligheter. Genom att tillföra och utnyttja Solvays närvaro på samtliga större marknader är det Solvays förhoppning att Duodopa kommer att göras tillgänglig för så många patienter som möjligt. Mer information om Solvay på : www.solvay.com Om NeoPharma NeoPharm AB utvecklar, tillverkar och marknadsför unika, patentskyddade läkemedelsberedningar och system i första hand för behandling av Parkinsons sjukdom. NeoPharmas marknadsförda produkt Duodopa, är en produkt för behandling av Parkinsons sjukdom i s.k. komplikationsfas. NeoPharma grundades 1994, är baserat i Uppsala och har 23 anställda. Duodopa är ett av NeoPharma registrerat varumärke. Mer information om NeoPharma och Duodopa finns på: www.neopharma.se För ytterligare information, kontakta: NeoPharma AB Ulf Rosén, verkställande direktör Tel: 018-17 29 19 / 070-686 29 16 Solvay S.A Martial Tardy, Corporate Press Officer Tel: +32-2-509 72 30