BRUTTORESULTATET ÖKADE MED 14 PROCENT, TILLVÄXT PÅ SAMTLIGA MARKNADER

• Bruttoresultatet ökade 13,8% till 55,5 (48,8) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -0,4 (-1,2) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -0,4 (-1,7) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till, före utspädning -0,05 (-0,24) kronor, efter utspädning -0,05 (-0,23) kronor

FÖRSTA HALVÅRET, JANUARI – JUNI 2019

• Nettoomsättningen ökade 12,0% till 137,1 (122,5) MSEK
  • Bruttoresultatet ökade 16,3% till 106,4 (91,5) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -3,7 (-6,3) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -4,0 (-7,3) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till, före utspädning -0,50 (-1,03) kronor, efter utspädning -0,50 (-1,01) kronor

VÄSENTLIGA HÄNDELSER

UNDER PERIODEN

• Nepa Sverige inleder samarbete med NENT och Storytel avseende abonnemangsprodukter inom Customer Experience.
  • Årsstämman den 29 maj utsåg Kristin Luck som ny medlem av Nepas styrelse. Kristin är en serieentreprenör som har startat flera framgångsrika digitala undersökningsföretag i USA.

EFTER PERIODEN

• Marie Audier D’Alessandris utsågs som rådgivare till Nepas styrelse. Marie är expert inom marknadsföring med bakgrund som bland annat global marknadsdirektör och ansvarig för e-handel på Coach. Hon har även erfarenhet från ledande positioner inom marknadsföring på L’Oréal i Europa och USA.

VD HAR ORDET

Under det andra kvartalet ökade Nepas bruttoresultat med 14 procent. Bruttoresultatet är Nepas viktigaste tillväxtmått och definieras som försäljning minskat med kostnader för data som köps för kunders räkning. Samtliga marknader som Nepa verkar på uppvisade tillväxt i andra kvartalet, varav den största tillväxten var i USA, Storbritannien och Sverige. Det här är det 53:e kvartalet i rad med tillväxt för Nepa, räknat på rullande årsbasis. Rörelseresultatet stärktes något från motsvarande kvartal föregående år och uppgick till -0,4 MSEK. Personalkostnaderna ökade med 16 procent jämfört med samma kvartal föregående år, primärt pga planerad ökning av personal inom produktutveckling, marknadsföring och försäljning.

• Vår marknadsledande position i Sverige stärktes ytterligare genom god tillväxt, särskilt inom kundsegmenten media, telekom och snabbrörliga konsumtionsvaror. Tillväxten på vår hemmamarknad härstammar både från helt nya kunder och från expansion av befintliga uppdrag.
  • Nepa i Storbritannien fortsatte utvecklas väl och uppvisade under första halvåret 2019 en tillväxt i bruttoresultatet om 58 procent. I tillägg till ökad volym från befintliga kunder har Nepa UK fått ett ett av världens ledande teknikföretag som ny kund.
    • I tillägg till en stark tillväxt i USA, nådde Nepa strax efter periodens utgång en viktig milstolpe då Forrester, ett av världens största analysföretag, lyfte fram Nepa som ett föredöme vad gäller företag som skapar värde vad gäller att utveckla kundrelationer (CX).

I en snabbt föränderlig värld är en av våra kunders viktigaste utmaningar att omvandla enorma datamängder till daglig agerbar information.

Vår produktutveckling fokuseras på att utveckla nya och allt mer effektiva sätt för att analysera data och distribuera ut rätt rekommendationer till rätt beslutsfattare vid rätt tidpunkt. Under andra kvartalet har vi tagit viktiga steg för att utveckla nästa generation av teknik för att med hjälp av artificiell intelligens analysera stora datamängder och anpassa rekommendationer efter vad som är viktigast baserat på respektive mottagares profil och behov.

På bolagsstämman i slutet av maj valdes Kristin Luck som ny medlem av Nepas styrelse. Kristin är serieentreprenör inom analysbranschen och hjälper idag företagsledningar att växa och utveckla företag, i synnerhet vad gäller expansion till USA. Kristin har tidigare grundat två snabbväxande och framgångrika digitala marknadsanalysföretag i USA. Kristin publiceras regelbundet i media (bland andra Fast Company, Forbes, Journal of Brand Strategy) samt är styrelsemedlem för den globala branschorganisationen ESOMAR.

I slutet av juni började Marie Audier D’Alessandris som rådgivare till Nepas styrelse. Marie är expert inom marknadsföring med bakgrund som bland annat global marknadsdirektör samt ansvarig för e-handel på Coach. Före detta hade Marie flera ledande positioner inom marknadsföring på L’Oréal i Europa och USA. Marie är en ofta anlitad föredragshållare inom en rad ämnen inom varumärke och marknadsföring.

Kristin och Marie är viktiga tillskott till Nepa och tillför kompetens som kommer att gynna vårt expansionsarbete, i synnerhet på den viktiga amerikanska marknaden.

Fredrik Östgren

INTYGANDE

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande bild av koncernens och moder­bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget står inför.

Stockholm den 21 augusti 2019
Styrelsen i Nepa AB (publ)

Ulrich Boyer                         Bo Mattsson                         Kristin Luck                 Simon Hay

Ordförande                             Ledamot                              Ledamot                      Ledamot

Jan Carlzon                           P-O Westerlund                   Niclas Öhman            Fredrik Östgren

Ledamot                                 Ledamot                              Ledamot                     Ledamot, VD

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Fredrik Östgren, VD                          P-O Westerlund, Vice VD och CFO
+46 733 345 069                              +46 706 404 824
fredrik.ostgren@nepa.com               p-o.westerlund@nepa.com

Denna information är sådan information som Nepa AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 augusti 2019 kl. 08:00 CET.

www.nepa.com

Fredrik Östgren
Maria Skolgata 83 118 53
Stockholm, Sweden
+46 733 345 069 fredrik.ostgren@nepa.com

P-O Westerlund
Deputy CEO, CFO
Maria Skolgata 83 118 53
Stockholm, Sweden
+46 706 404 824 p-o.westerlund@nepa.com

Headquartered in Stockholm, with offices in Norway, Finland, Denmark, UK, USA and India, we help some of the world's most reputable brands in more than 50 countries to optimize customer experience investments and get more effect out of their marketing and sales. Nepa has been awarded DI Gasell's award for organic fast-growing companies in 6 of 7 years since 2011. The company is publicly traded at the Nasdaq First North Stockholm stock exchange since 2016. Erik Penser Bank AB is Nepa’s Certified Adviser (phone: +46 8-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se).