David Brennan ny partner i Nepa

Brittisk mediaguru går in som partner i Nepa. Ett första resultat av samarbetet är Programme Concept Testing – en unik metod för att utvärdera programkoncept på ett tidigt stadium.

David Brennan, brittisk mediaguru med över 30 års erfarenhet inom media, marknadsföring och strategiarbete, går in som partner i Nepa. Davids tidigare erfarenheter omfattar bland annat Controller of Audience Planning på ITV, grundare på konsultbolaget MediaNative och Research & Strategy Director på den brittiska TV-branschorganisationen Thinkbox, som är världsledande inom forskning om TV-reklam. David är även en välkänd författare och föreläsare.

Samtidigt lanserar Nepa Programme Concept Testing – en produkt för att utvärdera TV-programkoncept på ett tidigt stadium baserat på en innovativ och beprövad metod. Produkten ger programavdelningen beslutsunderlag för inköp av nya koncept och marknadsavdelningen underlag för att optimera kommunikationsstrategin för nya format.

David Brennan har tidigare utvecklat och genomfört olika Programme Concept Testing-projekt i Storbritannien och Australien. Tidigare har projekten gjorts med djupintervjuer men metoden har nu anpassats för online. Nepa har redan genomfört en rad projekt i Norden och Storbritannien för kunder såsom MTG, danska TV2 och UKTV. Nu lanseras produkten på bred front.

”I looked for a company with the ability to adopt Programme Concept Testing for online for some time. I was very happy with finding the guys at Nepa – with their expertise in media, innovative spirit and high quality standards they were the perfect match for me. I am happy to join Nepa as a partner, the research industry is rapidly changing and I strongly believe in Nepa’s concept of innovative, actionable and efficient research.”, säger David Brennan.

”Vi är väldigt glada över att ha knutit David Brennan till oss. Han har en otrolig erfarenhet inom media och vi ser fram emot att utveckla våra kunder och vår produktportfölj tillsammans med honom. Programresearch har traditionellt fokuserat på senare delar av innovationsprocessen, merparten efter att ett nytt format redan lanserats. Nu har vi möjlighet att erbjuda beslutsstöd tidigt i processen, genom att simulera hur konsumenter faktiskt tar beslut om vad de ska titta på, vilket tidigare inte fanns. Idag finns det så otroligt mycket innehåll och det blir svårare och svårare att hitta guldkornen, vilket exempelvis blir tydligt i rapporteringen kring den pågående tv-mässan Mipcom i Cannes. Det märks också på den positiva respons vi fått från de kunder som vi har genomfört projekt med, all information som kan bidra till att förbättra inköp och utveckling av nya program är värdefull.”, kommenterar Olle Råghall, R&D Media på Nepa.

För mer information, vänligen kontakta:

Olle Råghall
R&D Media, Nepa
olle.raghall@nepaglobal.com

Nepa erbjuder innovativa, högkvalitativa och kostnadseffektiva analystjänster för varumärkes- och kommunikationsoptimering. Nepa genomför varje vecka uppdrag för medieägare, konsulter och globala annonsörer i fler än 40 länder på fyra kontinenter och har de tre senaste åren utsetts till Gasellföretag av Dagens Industri. Nepa har kontor i Sverige (HK), Danmark, England, Finland, Indien, Kina, Singapore och Tyskland. Läs mer på www.nepa.se.

David Brennan
Olle Råghall