• Nepa AB (publ)/

Nepa ingår strategiskt avtal med Tudou (土豆网), Kinas motsvarighet till YouTube; etablerar helägt dotterbolag i Kina

Nepa har sedan 2010 genomfört ett flertal researchprojekt i Kina och har idag lanserat ett samarbete med den ledande kinesiska videosajten Tudou. Nepa etablerar ett helägt dotterbolag i Kina under ledning av en erfaren entreprenör.

Videosajten Tudou (www.tudou.com) är det företag som förbrukar mest bandbredd i världen, 1 petabyte (10^15 bytes) om dagen, vilket är fem gånger mer än amerikanska YouTube och har varje dag 30 miljoner unika besökare. Tudou.com är världens 49:e största webbsida och den 14:e största webbsidan i Kina enligt Alexa ranking. Den 12 mars i år meddelades att Tudou kommer att fusionera med tidigare konkurrenten Youku (www.youku.com, #51 globalt enligt Alexa ranking), vilket kommer att fördubbla bolagets storlek. Den första fasen av samarbetet mellan Nepa och Tudou är att etablera en plattform för konsumentinsikt baserat på en online researchpanel genom att kombinera Tudous tillgång till kinesiska konsumenter med Nepas innovativa researchprodukter.

För att bättre kunna möta efterfrågan i Kina etablerar Nepa ett helägt dotterbolag, ett så kallat WFOE (wholly foreign owned enterprise) med namn Nepa China eller纳宝营销咨询(上海)有限公司 och har anställt Mattias Erlandsson som VD. Mattias har arbetat i nio år i Kina och är utbildad systemvetare. Mattias inledde sin karriär som marknadsanalytiker på Exportrådet i Shanghai och har därefter startat flera framgångsrika verksamheter i Kina inklusive undersökningsföretaget Universum, IP‑telefoniföretaget Rebtel och det egna cykelföretaget bikeid.se.

“Efter att framgångsrikt startat dotterbolag i Indien 2009 och i England 2010 har vi sedan mitten av förra året fokuserat på den kinesiska marknaden och konstaterat att Nepas kombination av hög innovationsgrad och kostnadseffektivitet är attraktivt för både kinesiska företag och multinationella bolag som arbetar i eller som planerar att etablera sig i Kina.”, kommenterar P-O Westerlund, Partner och ansvarig för Nepas internationella expansion.

”Enligt min erfarenhet har många företag med verksamhet i Kina, eller som vill etablera sig i Kina, stort behov av att få tydliga rekommendationer baserat på högkvalitativ research från högkvalitativa datakällor. Nepas kunskap om marknadsföring i kombination med innovativa researchprodukter är en perfekt lösning för många företag i Kina idag.”, säger Mattias Erlandsson, VD för Nepa China.

Mattias Erlandsson började på Nepa den 27 februari och arbetar från kontor I Shanghai och Hong Kong.

För mer information vänligen kontakta:

P-O Westerlund                                                              Mattias Erlandsson

EVP Nepa, Head of International Operations                MD Nepa China

+46 706 404 824                                                             +86 136 1164 0670

p-o.westerlund@nepaglobal.com                                  mattias.erlandsson@nepaglobal.com

www.nepaglobal.com                                                    29G, Hai Xing Plaza, No. 1 Ruijing (S) Road, Shanghai 200023

上海瑞金南路1号海兴广场29G 邮编 200023 上海

Om Tudou Holdings Limited

Tudou Holdings Limited (Nasdaq: TUDO) är en ledande videosajt I Kina som tillhandahåller premiuminnehåll, användargenererat innehåll samt egna produktioner. Tudou.com grundades 2005 som den första videosajten i Kina. Varumärket Tudou är ett av de mest kända varumärkena i Kina och den årliga Tudou Video Festival har utvecklats till ett ledande event i industrin för online video.

Snabbfakta

Nepa erbjuder högkvalitativa och innovativa analysprodukter för varumärkes- och kommunikationsuppföljning. Nepa utsågs 2011 till Gasellföretag av Dagens Industri och genomför löpande undersökningar i fler än 30 länder från kontor i Sverige (HK), England, Finland, Indien, Kina, Norge och Tyskland. Nepas kunder inkluderar AEG, Godrej, RTL, Spotify, Star TV, Tata Group och TV4.

Mattias Erlandsson, VD för Nepa China