STÄRKER LÖNSAMHETEN OCH DEN FINANSIELLA STÄLLNINGEN

ANDRA KVARTALET, APRIL – JUNI 2020

• Nettoomsättningen minskade 8,9%, eller 9,2% valutajusterat, till 64,6 (70,8) Mkr
  • Bruttoresultatet minskade 17,6%, eller 17,9% valutajusterat, till 45,7 (55,5) Mkr
  • Rörelseresultatet uppgick till 4,7 (-0,4) Mkr
  • Resultat för kvartalet uppgick till 2,8 (-0,4) Mkr
  • Resultat per aktie uppgick till, före utspädning 0,35 (-0,05) kronor, efter utspädning 0,35 (-0,05) kronor

FÖRSTA HALVÅRET, JANUARI – JUNI 2020

• Nettoomsättningen minskade 2,3%, eller 2,6% valutajusterat, till 134,0 (137,1) Mkr
  • Bruttoresultatet minskade 7,9%, eller 8,3% valutajusterat, till 98,0 (106,4) Mkr
  • Rörelseresultatet uppgick till 4,4 (-3,7) Mkr
  • Periodens resultat uppgick till 3,2 (-4,0) Mkr
  • Resultat per aktie uppgick till, före utspädning 0,41 (-0,50) kronor, efter utspädning 0,41 (-0,50) kronor

VÄSENTLIGA HÄNDELSER

UNDER PERIODEN

• Drygt 120 medarbetare i Sverige och Finland korttidspermitterades.
  • Lönesänkningar om minst 20 procent infördes i stora delar av koncernen.
  • Ett mindre varsel genomfördes i Sverige.
  • Nepa Finland erhöll ett bidrag från myndigheten Business Finland för att täcka vissa lönekostnader under Corona-pandemin.
  • Årsstämman den 20 maj utsåg Katarina Bonde, Martin Burkhalter och Andreas Bruzelius som nya medlemmar av Nepas styrelse.
  • Online bettingföretaget Kindred förlängde och utökade samarbetet med Nepa på samtliga större marknader.

EFTER PERIODEN

• Permitterade medarbetare i Finland är åter i fullt arbete medan drygt 100 medarbetare i Sverige fortsättningsvis är korttidspermitterade.
  • De lönesänkningar som genomfördes under Q2 kvarstår.
  • Thomas Berthelsen utsågs till ny VD för dotter­bolaget Nepa USA.
  • Eeva Karhu utsågs till ny VD för dotterbolaget Nepa Finland.

VD HAR ORDET

Lönsamheten fortsatte att förbättras som planerat under årets andra kvartal, trots utmanande omstän­digheter i spåren av Corona-pandemin. Bruttoresultatet är Nepas viktigaste tillväxtmått och definieras som försäljning minskat med kostnader för data som köps för kunders räkning. Bruttoresultatet sjönk 18 procent och landade på 45,7 (55,5) Mkr. Trots det ökade EBITDA till 7,1 (1,4) Mkr medan rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 4,7 (-0,4) Mkr. Det är första gången Nepa redovisar ett positivt EBIT-resultat för andra kvartalet sedan år 2016.

Den främsta förklaringen till resultatlyftet är personal­kostnaderna som minskade med nära 10 Mkr eller 21 procent, jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Orsaken är de åtgärder som vidtogs under kvartalet. Det är också i linje med den sänkta kostnadsnivån om cirka 35 Mkr på årsbasis från och med Q2 som tidigare kommunicerats.

Även om vi har skalat ned antalet medarbetare har Nepa kapacitet att ta på sig betydande volymer av nya kunduppdrag. Kvartalets resultatutfall visar även på den stabilitet som återkommande intäkter ger. Återkom­mande intäkter baserade på långa kontrakt utgjorde cirka 64 procent av omsättningen under första halvåret.

Kostnader för datainköp belastar i Q2 resultatet med viss eftersläpning. I kvartalet hade vi en hög andel datakostnader från tidigare kvartal med större uppdragsvolymer och dessutom hade vi aktuella uppdrag med höga datakostnader i förhållande till omsättningen. Nivån på vår prissättning är oförändrad.

Sammantaget gör detta, även om kvartalets utfall inkluderar tillfälligt statsstöd om totalt 5,7 Mkr, att vi har anpassat verksamheten så att Nepa i en normaliserad marknadssituation kan visa god lönsamhet långsiktigt.

Marknaden

Det har varit ett stökigt kvartal vilket gör det svårt att se några trender och dra några definitiva slutsatser. Uppskjutna och nedbantade projekt av ad hoc-karaktär är de främsta förklaringarna till att bruttoresultatet sjönk. Det har inte varit meningsfullt att samla och utvärdera data som bygger på kundbeteenden givet den exceptionella situation som rått och delvis fortfarande råder. Däremot är det rimligt att snart börja analysera det ”nya normala” gällande kundbeteendet i de flesta branscher. Det faktum att vi inte har förlorat några kunder ser jag som ett bevis på våra konkurrenskraftiga produkter och våra enastående medarbetare.

Ett starkare företag

I flera avseende är vi ett starkare företag i dag. Det gläder mig att Katarina Bonde, Martin Burkhalter och Andreas Bruzelius valdes till nya styrelseledamöter vid årsstämman i slutet av maj. Katarina har en lång karriär som VD och styrelseledamot i svenska och amerikanska tech-företag samt bred erfarenhet av affärsutveckling. Martin och Andreas tillför omfattande kompetens och erfarenhet från konsumentvaru- respektive finans­branscherna.

Under kvartalet fortsatte vi att stärka vår finansiella ställning. Per den 30 juni hade vi likvida medel om 56,7 Mkr, vilket är mer än en fördubbling jämfört med föregående kvartalsskifte. I beloppet ingår ett tillfälligt lån från staten om 15,3 Mkr avseende sociala avgifter, moms och andra skatter.

Utblick

Mitt viktigaste uppdrag är att föra Nepa tillbaka till lönsamhet. I kvartalet bevisade vi att vi både snabbt och kraftfullt klarar att anpassa kostnaderna under mycket svåra förutsättningar. Även om pandemin långtifrån är över så skapar det visst andrum för att börja lyfta blicken. Nu är det upp till oss att tillvarata vår starka marknadsposition och långa erfarenhet för att ytterligare stärka möjligheterna att visa lönsam tillväxt kommande år.

P-O Westerlund

För ytterligare information, vänligen kontakta:

P-O Westerlund, VD                               Michael Wallin, Chef Investor Relations
+46 706 404 824                                     +46 708 788 019
p-o.westerlund@nepa.com                michael.wallin@nepa.com

Denna information är sådan information som Nepa AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 augusti 2020 kl. 08:00 CET.

Headquartered in Stockholm, with offices in Norway, Finland, Denmark, UK, USA, and India, we help some of the world's most reputable brands in more than 50 countries to optimize customer experience investments and get more effect out of their marketing and sales. Nepa has been awarded DI Gasell's award for organic fast-growing companies six times since 2011. The company is publicly traded at the Nasdaq First North Growth Market stock exchange since 2016. Erik Penser Bank AB is Nepa’s Certified Adviser (phone: +46 8-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se).