Vidtar åtgärder för att möta ett förändrat marknadssentiment

STOCKHOLM, Sverige – Nepa, ett ledande analysföretag som erbjuder lösningar för att lyfta varumärke och försäljning genom ökad marknadseffektivitet, vidtar åtgärder för att möta den ökade osäkerhet som coronaviruset medför.

Nepa har fattat beslut om att korttidspermittera drygt 120 medarbetare i Sverige och Finland. Därtill införs lönesänkningar om minst 20 procent i stora delar av koncernen. Motsvarande löne­sänkning har redan införts för alla medlemmar av den globala lednings­gruppen. Planerade åtgärder beräknas reducera personalkostnaderna med cirka 35 Mkr på årsbasis med början andra kvartalet 2020.

”Vid behov kan ytterligare åtgärder komma att vidtas. Jag beklagar att vi måste vidta dessa åtgärder och hoppas samtidigt på förståelse då marknadsförutsättningarna har förändrats dramatiskt på kort tid. Corona-krisen gör att vi tvingas agera med beslutsamhet och ta höjd för ett förändrat marknadssentiment”, säger Nepas VD P-O Westerlund.

Nepa har i grunden en stabil marknadsposition där drygt 60 procent av omsättningen utgörs av återkommande intäkter. Åtgärderna bedöms inte påverka Nepas förmåga att uppfylla sina åtaganden gentemot sina kunder. Totalt har Nepa cirka 270 medarbetare, varav cirka 140 i Sverige.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
P-O Westerlund, VD

p-o.westerlund@nepa.com

070 – 640 48 24

Denna information är sådan information som Nepa AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 april 2020 kl. 16:00 CET.

Med huvudkontor i Stockholm, med kontor i Norge, Finland, Danmark, Storbritannien, USA och Indien, hjälper vi några av världens mest ansedda varumärken i mer än 50 länder att optimera kundupplevelseinvesteringar och få mer effekt på deras marknadsföring och försäljning. Nepa har tilldelats DI:s Gasellpris sex gånger sedan 2011 för sin snabba organiska tillväxt. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market sedan 2016.
Erik Penser Bank (tel: +46 8-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se) är Nepas Certified Adviser.