News55 ger julklapp till alla läsare med låg pension

I november lanserades News55 Premium, en betaltjänst som ger läsaren tillgång till allt journalistiskt material på news55.se.
Nu tillhandahåller bolaget tjänsten gratis till alla pensionärer som har lägre än 13.000 kr i pension.

News55 lanserade tidigare i år tjänsten News55 Premium. Den ger läsaren tillgång till allt journalistiskt material samt krönikor, quiz, sudoku och korsord. News55 Premium kostar 49 kronor per månad och ger även användaren en helt annonsfri sajt. Nu har bolaget beslutat att ge tjänsten gratis till alla läsare med låg pension.

- Att göra god journalistik kostar pengar och att köpa News55 Premium kostar bara 1.30 kronor om dagen. Det är en summa som de flesta har
råd med men inte alla, säger Fredrik Lundberg VD på News55.

News55 har under lång tid uppmärksammat i artiklar, krönikor, mässor och debattartiklar att det nuvarande pensionssystemet i Sverige är urholkat. Fattigdomsgränsen i Sverige, enligt EU, ligger på 12.500 kronor efter skatt. Många av Sveriges pensionärer hamnar tyvärr under den gränsen. De flesta av dem är kvinnor som under sitt yrkesverksamma liv har arbetat i så kallade låglöneyrken som till exempel vården, en yrkeskategori som bidrar till en av våra viktigaste samhällsfunktioner.

- Vi tycker att det rent ut sagt är för jäkligt att alla de människor som har jobbat och slitit i hela sitt liv inte ska kunna få en dräglig tillvaro som pensionärer. Ett dilemma uppstod när vi lanserade vår betaltjänst och vi tog därför beslutet att bjuda alla som lever på en pension under 13.000 kronor på ett premiumabonnemang, avslutar Fredrik Lundberg.

Sedan 2016 är News55 en av Sveriges största mässarrangör för seniorer. I november 2017 lanserade News55 sajten E55.se som inriktar sig på nyheter och vägledning inom ekonomi, sparande och pension. Bolagets aktie är föremål för handel på Nordic SME med Aqurat Fondkommission AB som mentor.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 december 2020 kl. 09:00 CET.