Next digitaliserar byggbranschen – nu på listan över Sveriges mest snabbväxande SaaS-bolag

Contech-företaget Next One Technology tar sig in på listan av Sveriges mest snabbväxande SaaS/ mjukvarubolag 2022. "Våra molnbaserade affärssystem och projektverktyg ökar effektiviteten och produktiviteten för våra kunder. Med kontroll och ordning och reda i byggprojekten kan de fokusera på annat – som att utveckla och stärka sin verksamhet. I tuffare ekonomiska tider blir det ännu viktigare", säger Gunilla Åberg, vd för Next.

Nu tar contech-företaget Next plats på listan över Sveriges mest snabbväxande SaaS-företag 2022. Rapporten i fråga listar de femtio mest snabbväxande svenska Saas-bolagen och genomförs på årlig basis av nyhetssajten Breakit. Utöver Next återfinns både kändisar som Visma och Epidemic Sound på listan, tillsammans med många fler aktörer som samlar sitt erbjudande inom kategorin SaaS – Software as a Service.

– Vi är glada och stolta över att vi numera kan kategorisera oss som ett av Sverige mest snabbväxande mjukvarubolag och att vi är lönsamma, vilket inte är fallet för mer än ett fåtal bolag på listan. Det bygger på vår starka branschförankring och ett växande intresse för det vi erbjuder. Våra kunder uppskattar att det finns en anpassad logik i våra verktyg som stödjer produktionsprocessen inom bygg och därmed deras verksamhet. Det är en avgörande del av vår framgång, säger Gunilla Åberg, vd Next.

Nexts produktportfölj vänder sig till mindre och medelstora byggföretag inom byggservice, mark och anläggning, installation och entreprenad. Med ordning och reda, möjlighet till ekonomisk uppföljning och kostnadskontroll kommer ökad produktivitet och lönsamhet. Användarna kan fokusera på annat, exempelvis att vidareutveckla sin verksamhet och att skapa konkurrensfördelar i fråga om att attrahera ny arbetskraft. Idag finns en förväntan på moderna och användarvänliga digitala verktyg, i en verklighet där många fortfarande arbetar i Excel eller med papper och penna.

– Här finns en enorm potential i en ökad produktivitet, inte bara för enskilda byggbolag utan för branschen som helhet. Med pandemin kom en högre IT-mognad generellt, vilket också har påverkat byggbranschen. Med en lågkonjunktur på ingång är det viktigare än någonsin att skaffa sig kontroll på sina projekt och sin lönsamhet. Det finns också en hållbarhetsaspekt i att säkra materialåtgång och resursanvändning, säger Gunilla Åberg.

Next är inne i en stark tillväxtresa. De senaste tre åren har omsättningen fyrdubblats och bolaget finns nu etablerat i Sverige, Norge och England. Förvärv i fråga om norska Checkd (numera Next Field) och Byggplanen (Next Planning) har kompletterat erbjudandet och stärkt kundbasen. Byggsamordnaren, som är en väl etablerad lösning på den svenska marknaden, är också en del av portföljen sedan 2019. En viktig del i strategin är att integrera lösningarna och öka användarnyttan, samt även ha integration mot andra system inom ekonomi och lön. Det är där potentialen i att jobba molnbaserat verkligen släpps fri.

– Next har haft en lönsam tillväxt sedan starten 2014, på så sätt skiljer vi oss från många andra SaaS-bolag. Våra starka ägare borgar för fortsatt tillväxt och utveckling av vår verksamhet och av våra erbjudanden, avslutar Gunilla Åberg.

För mer information kontakta:

Ulrika Berg, CMO Next

+46 725687708, ulrika.berg@next-tech.com

Om Next

Next finns till för dem som verkar och arbetar inom små och medelstora byggföretag som vill få bättre resultat av sitt arbete och en mindre stressig vardag. I vår produktportfölj återfinns NEXT Project, Byggsamordnaren (Next Coordinator), Next Field och Byggplanen (Next Planning). Vår breda funktionalitet inom affärssystem och projektledningsverktyg gör att verksamheten och projekten löper smidigare, blir lätthanterliga och mer strukturerade vilket i sig genererar en högre lönsamhet. Nextkoncernen har idag över 100 anställda med bred branscherfarenhet och bildar en marknadsledande aktör med 3000 kunder och 50 000 användare i Norden och UK. Omsättningen för 2021 låg på 126 MSEK för koncernen som helhet, med ett resultat före skatt på ca 30MSEK.

www.next-tech.com

Taggar: