• Nilar/

Energimyndigheten beviljar forskningsstöd till Nilar för utveckling av avancerad återanvändning av batterier

Idag meddelar Nilar International AB, som utvecklar och producerar avancerade batterilösningar i Sverige, att forskningsstöd beviljats inom det strategiska innovationsprogrammet RE:Source som finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas. Tillsammans med Stockholms universitet och Uppsala universitet ska Nilar utveckla enkla, miljövänliga och kostnadseffektiva metoder för återanvändning av förbrukat elektrodmaterial i nya nickelmetallhydrid-batterier (NiMH). Arbetet inleds i september.

- Att innovationsprogrammet RE:Source beviljar oss detta forskningsstöd är ett viktigt erkännande för Nilar och våra forskningspartners banbrytande arbete inom återvinningsteknologi för batterier. Målsättningen är att förbättra möjligheten att återanvända förbrukat elektrodmaterial, vilket både främjar en hållbar och cirkulär ekonomi och bidrar till förbättrad prestanda hos de nya batterierna, säger Erik Oldmark, vd för Nilar International AB.

Återanvändning av förbrukat elektrodmaterial från batterier är en viktig del av EU:s nya batteriförordning. I takt med att hela samhället elektrifieras blir det viktigt att hitta innovativa lösningar för att återvinna och återinföra dessa material i batteriindustrin. Projektet har en totalbudget på cirka 4 miljoner kronor och erhåller ett stöd på 50% från innovationsprogrammet RE:Source.

Genom att undvika energikrävande smält- och omgjutningsmetoder samt komplicerade kemikaliekonsumerande hydrometallurgiska processer, som traditionellt används inom återvinning av NiMH-batterier, vill Nilar ta nästa steg inom hållbar batteriproduktion och underlätta den gröna omställningen.

Nilar har en lång historia av att kombinera forskningsexpertis och industriell kompetens. Tillsammans med strategiska samarbetspartners utvecklar Nilar helhetslösningar för energilagring, där företagets unika batteriteknik baserad på NiMH-elektrokemi med en vattenbaserad elektrolyt står i centrum. Tekniken gör att Nilars batterier får ökad säkerhet samtidigt som komponenterna kan återvinnas och återanvändas.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Oldmark, VD
E-post erik.oldmark@nilar.com
Mobil +46 70 432 4444

Presskontakt:
Matilda Ekman Vråmo
+46 72-213 01 28
matilda.ekman.vramo@nilar.com

Om Nilar:

Svenskbaserade Nilar International AB utvecklar och tillverkar batterier som ingår i stationära energilagringssystem. Med bättre energilagring kan samhället stötta det alltmer ansträngda elnätet genom att överbrygga obalanser mellan energiproduktion och efterfrågan, särskilt viktigt när andelen förnybara energikällor ökar. Nilars batteriteknik är baserad på nickelmetallhydrid (NiMH) elektrokemi med en vattenbaserad elektrolyt, vilket ger högre säkerhet samtidigt som komponenterna kan återvinnas och återanvändas. Nilar har huvudkontor i Täby och sedan 2012 utvecklas och produceras alla batterier i produktionsanläggningen i Gävle, som drivs av 100% förnybar energi.

Nilar-aktien är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market med kortnamn NILAR. FNCA Sweden är Certified Adviser. För mer information se www.nilar.com.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Att innovationsprogrammet RE:Source beviljar oss detta forskningsstöd är ett viktigt erkännande för Nilar och våra forskningspartners banbrytande arbete inom återvinningsteknologi för batterier. Målsättningen är att förbättra möjligheten att återanvända förbrukat elektrodmaterial, vilket både främjar en hållbar och cirkulär ekonomi och bidrar till förbättrad prestanda hos de nya batterierna.
Erik Oldmark, vd för Nilar International AB.