Kvalitetsproblem i leveranskedjan påverkar produktionsvolymerna under 2021

Nilar Internationals produktionsvolymer väntas bli lägre än planerat under 2021 som en följd av kvalitetsproblem i råvaruförsörjningen och i vissa komponenter, och som en effekt av restriktioner relaterade till Covid-19. Ojämnheter i råmaterial och komponenter har medfört betydande, tillfälliga, justeringar i processen för batteriproduktion och orsakat flaskhalsar. Därutöver har produktionsrelaterade restriktioner kring Covid-19 påverkat volymerna negativt. Den planerade produktionsvolymen för 2021 om 40MWh, som tidigare kommunicerats bedöms därför inte kunna uppnås.

Nilar utökar nu snabbt produktionskapaciteten vid anläggningen i Gävle för att tillgodose en stark efterfrågan på energilager som i dagsläget väsentligt överstiger företagets leveransförmåga. Under året väntas ytterligare fyra produktionslinjer installeras utöver de fyra linjer som idag är i drift.

Trots en snabb nominell kapacitetsökning under andra kvartalet har inte Nilar fullt ut kunna utnyttja den ökade kapaciteten på grund av oväntade problem i specifikationen för två nyckelkomponenter: aktiva material och separeringsmaterial. Sammantaget har dessa faktorer medfört ett lägre utbyte i produktionen. Nilar bedömer dock att problemen är av tillfällig karaktär och att lösningar har uppnåtts. Vidare så väntas produktionsrestriktioner relaterade till Covid-19 att lättas under den närmaste tiden.

Förlorad uppskalningstid väntas dock inte att kunna återvinnas fullt ut och Nilar bedömer att den tidigare kommunicerade produktionsplanen om cirka 40 MWh för helåret 2021 inte kommer att kunna uppnås.  Det planeras fortfarande att åtta produktionslinor kommer att vara installerade i Gävle fabriken i slutet av 2021, vilket ger utrymme för en betydande volymtillväxt när de tillfälliga störningarna i leverans- och produktionskedjan har lösts.

Marcus Wigren, VD för Nilar, kommenterar: “Det är svårt för alla att snabbt skala upp, särskilt i Covid-19 tider med instabilitet i leveranskedjan. Hittills har vi haft tur att inte drabbas av väsentliga komponentbrister, som många av våra industrikollegor har erfarit. Och vi ser fram emot att snart avsluta de omfattande begränsningar Covid-19 pandemin har medfört, som fullständig separering av skift och behovet av att stänga alla produktionsprocesser mellan skift – en säkerhetsregim som haft stor påverkan på verksamheten. ”

När det gäller Nilars marknad är efterfrågan fortsatt stark i hela Europa. En ny batterivariant, Nilar Hydrid® Energy+, har lanserats och tagits emot väl av kunder i behov av batterilagring med högre energi (men något lägre effekt).

Denna information är sådan som Nilar International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 juli 2021 kl. 0800 CET.

För mer information kontakta:
Marcus Wigren, Vd
marcus.wigren@nilar.com

Nilar-aktien är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market med kortnamn NILAR. FNCA Sweden är Certified Adviser 08-528 00 399. För mer information se www.nilar.com.

Marcus Wigren, Vd.