NILAR DELÅRSRAPPORT Q2 2021

FORTSATT STARK MARKNADSEFTERFRÅGAN – KVARTALET PÅVERKADES AV PRODUKTIONSSTÖRNINGAR

April – juni 2021 i sammandrag

• Nettoomsättning 7,2 (7,5) MSEK.
  • Produktion 3,3 MWh.
  • Levererade energilager 220 (136), snittstorlek per energilager 7 (12) kWh.
  • Bruttoresultat -84,8 (-39,7) MSEK.
  • EBITDA -100,6 (-48,5) MSEK.
  • Rörelseresultat (EBIT) -118,7 (-63,1) MSEK.
  • Periodens resultat -134,7 (-86,0) MSEK.
  • Resultat per aktie före/efter utspädning -4,03 SEK.

Januari – juni 2021 i sammandrag

• Nettoomsättning 12,6 (12,1) MSEK.
  • Produktion 6,5 MWh.
  • Levererade energilager 293 (189), snittstorlek per energilager 10 (13) kWh.
  • Bruttoresultat -154,4 (-81,2) MSEK.
  • EBITDA -178,6 (-96,9) MSEK.
  • Rörelseresultat (EBIT) -214,8 (-124,0) MSEK.
  • Periodens resultat -249,1 (-154,1) MSEK.
  • Resultat per aktie före/efter utspädning -12,93 SEK.

Väsentliga händelser under andra kvartalet

• Bolagets aktier noterades på Nasdaq First North Premier Growth Market den 30 april.
  • Nilar har under kvartalet haft produktionsstörningar som kraftigt påverkat kvartalets produktion. Produktionsstörningarna har efter kvartalets utgång i allt väsentligt åtgärdats.
  • Breddningen av produktportföljen har fortsatt och nya integrationsprojekt har påbörjats för att möta nya kunder.
  • Vid anläggningen i Gävle ökar tillverkningskapaciteten och ytterligare fyra produktionslinor kommer installeras under hösten 2021.
  • Etableringen av tillverkning i Estland, med planerad produktionsstart sommaren 2022, löper på planenligt.

Händelser efter balansdagen

• Erik Oldmark utsedd till tf VD efter VD Marcus Wigrens uppsägning.

Vd-kommentar

Den globala marknaden för lösningar inom energilagring fortsätter att utvecklas i snabb takt. Det finns en mycket stor efter­frågan på hållbara och miljövänliga batterier. Enligt BloombergNEF beräknas energilagringsprojekt för överförings- och distributionstjänster växa till ett värde av 277 miljarder USD till 2050. För att uppnå målen enligt Parisavtalet, begränsa den globala temperaturökningen till 1,5°C, behöver stationära energilager motsvarande 16 TWh finnas på plats till år 2050, enligt Internationella byrån för förnybar energi (IRENA).

Vi har under det andra kvartalet fortsatt att utöka vår produktionskapacitet i anläggningen i Gävle. I dagsläget har vi fyra produktions­linjer i drift och vi räknar med att successivt under hösten expandera så att vi efter årsskiftet har åtta produktionslinjer driftsatta. Efterfrågan på våra lösningar är fortsatt väsentligt högre än vår produktionskapacitet.

Vi arbetar vidare med olika utvecklingsprojekt för att bredda vår produktportfölj samt att stärka Nilars marknadsposition. Vi fortsätter våra integrationsprojekt med nya partners för att med dem erbjuda marknaden kompletta lösningar med nya efterfrågade funktioner.

Det andra kvartalet har, som tidigare kommunicerats, drabbats av temporära kvalitetsproblem i råvaruförsörjningen och vissa komponenter samt begränsningar i möjligheten att fullt ut utnyttja produktionsorganisationen p.g.a. Covid-19, vilket har medfört att produktionsvolymerna för 2021 blir lägre än vad som tidigare planerats för. Utöver lägre volymer har vi också haft ökade kostnader. De produktionsstörningar som har påverkat resultatutvecklingen under såväl det första  (ventilationssystemet i Gävlefabriken) som andra kvartalet är nu i det närmaste lösta. Parallellt med detta har arbetet fortsatt med att öka utnyttjandegraden av den befintliga maskinutrustningen. Vi bedömer därför att höstens volymer från vår anläggning i Gävle kommer närma sig de tidigare planerade produktionsvolymerna.

Det försämrade resultatet för kvartalet beror främst på högre kostnader för material och ökade personalkostnader. Antalet levererade energilager ökade samtidigt med hela 62 procent till 220. Vi har levererat ut allt som har producerats och vi ser att prisnivån på marknaden är stabil.

Vi har under sommaren också enligt plan etablerat ett dotterbolag i Estland. Arbetet med att färdigställa anläggningen pågår med anpassning av produktionslokaler och rekrytering av nyckelpersonal. Tillverkningen väntas starta under sommaren 2022.

Trots de produktionsstörningar vi har haft under kvartalet ligger våra finansiella mål kvar oförändrade med målet om en lönsam tillväxt. Under 2023 är målsättningen att uppnå en omsättning på över SEK 1 mdr. Det långsiktiga EBITDA-målet är en marginal om över 20 procent som uppnås genom högre volymer, skalfördelar och en högre andel produktion i lågkostnadsregioner.

Jag vill särskilt tacka alla kollegor på Nilar. Det har varit och är en händelserik tid där vi brutit ny mark i omställningen till förnybar energi, en otrolig resa som kommer pågå under lång tid framöver. Efterfrågan på våra lösningar och erbjudanden är starkt växande och vi befinner oss i en expansiv fas mot kommersialisering och lönsam tillväxt. Intresset från såväl kunder som investerare är stort. Jag har nu arbetat på Nilar i 14 år i olika befattningar och de senaste åren som VD. Som tidigare kommunicerats har Erik Oldmark utsetts till tf VD. Det känns betryggande att nu lämna över stafettpinnen till Erik Oldmark som kan ta Nilar vidare operationellt och kommersiellt, och samtidigt skapa aktie­ägarvärde.

Marcus Wigren, VD Nilar
Täby 23 augusti 2021

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Marcus Wigren, Vd
E-post marcus.wigren@nilar.com
Mobil +46 767 69 50 75

Nilar-aktien är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market med kortnamn NILAR. FNCA Sweden är Certified Adviser 08-528 00 399. För mer information se www.nilar.com.

Denna information är sådan information som Nilar International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2021-08-23 08:00 CEST.