NILAR DELÅRSRAPPORT Q3 2021

• EBITDA -93,0 (-42,6) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) -112,2 (-58,3) MSEK
  • Periodens resultat -100,0 (-75,6) MSEK
  • Resultat per aktie före/efter utspädning -2,20 SEK.

Januari – september 2021 i sammandrag

• Nettoomsättning 17,9 (19,6) MSEK.
  • Produktion 10,7 (5,5) MWh
  • Levererade energilager 489 (348), snittstorlek per energilager 11 (11) kWh
  • Bruttoresultat -241,8 (-121,1) MSEK
  • EBITDA -271,5 (-139,4) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) -326,9 (-182,2) MSEK
  • Periodens resultat -349,0 (-229,7) MSEK
  • Resultat per aktie före/efter utspädning -12,46 SEK.

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

• Nilars produktion i fabrik i Gävle har under kvartalet normaliserats efter de störningar som uppstod under Q2
  • Komponentbristen till följd av COVID-19 påverkar Nilar negativt på flera sätt. Den har försvårat försäljningen då Nilars kunder i sin tur har svårt att få fram de komponenter som krävs för att kunna leverera kompletta lösningar till slutkonsument. Kostnaden och leveranstiderna för ingående material har även ökat kraftigt
  • Utbyggnaden av Nilars andra fabrik som byggs i Estland har fortgått under Q3. Nilar har dock valt att senarelägga beräknad produktionsstart till slutet av 2022 som en effekt av ovan nämnda COVID-19 relaterade problem
  • En garantiavsättning hänförlig till äldre urfasade system och batterier har gjorts under kvartalet på 23,7 MSEK

Väsentliga händelser efter balansdagen

• Erik Oldmark utsågs i samband med styrelsemöte den 11 oktober till ordinarie VD
  • Nilar har beslutat att minska produktionen samt initierat ett kostnadsbesparingsprogram medan fokus ligger på att förbättra produktkvalitet och minska materialkostnader i produkten. Den minskade produktionen kommer påverka intäkterna på kort till medellång sikt och målet om 1 miljard i omsättning 2023 har skjutits fram till 2025.
  • Nilar kommer att dra ned på investeringstakten vilket påverkar utbyggnaden av bolagets andra produktionsanläggning i Paldiski, Estland.

Vd-kommentar

Efter att ha tagit över som VD för Nilar International AB för två månader sedan vill jag klargöra min entusiasm, de analyser jag gjort och den väg jag ser framöver för Nilar. Jag har nu träffat och pratat med de flesta av Nilars kunder och medarbetare och kommit fram till följande slutsats:

Drivkrafterna bakom Nilars affärsframgångar är både starka och motståndskraftiga. Insatser kommer dock krävas för att övervinna utmaningar med kostnader och produktstabilitet. Likaså är vi i behov av en uppluckring av den globala försörjningskedjans begränsningar.

Som tidigare meddelats har både vi och våra partners haft stora svårigheter med inköp av elektronikkomponenter, vilket medfört en betydande påverkan på periodens försäljning. Betydligt lägre försäljning än förväntat under de senaste kvartalen är ett uppenbart bakslag för Nilar och har lett till ökade förluster. Dessutom har problem med produktstabilitet och produktkvalitet uppstått vid upprampning av produktionen. För att ta itu med nämnda utmaningar kommer Nilar tillfälligt att trappa ned produktionen i Gävle och pausa utbyggnaden av anläggningen i Paldiski. Därigenom kommer investeringsutgifterna dämpas, driftskostnaderna minska och möjlighet finnas att fullt fokusera på att lösa produktstabilitets- och kvalitetsproblem och minska våra produktionskostnader.

Operativt har jag sex observationer och en handlingsplan:

• Slutkundernas efterfrågan på energilagring av den typ som Nilar erbjuder är fortsatt stark. Marknaden är klart omättad och inställd på att marknadspriserna kommer att öka avsevärt, även på grund av drastiska litiumprishöjningar (>300 % sedan förra året1) som drabbar andra energilagringsleverantörer.
  • Våra systemintegrationspartners, och även Nilar i mindre utsträckning, är kraftigt påverkade av strukturen och påfrestningarna inom leveranskedjor, främst kring elektroniska komponenter, som växelriktare och energimätare. Vi räknar med att dessa begränsningar kommer att lätta under de kommande kvartalen.
  • Nilar erbjuder marknaden en mycket attraktiv produkt; slutkunder värdesätter våra styrkor och efterfrågar vår teknologi. Nilar undersöker nu möjligheter till mer omfattande långsiktiga leveransavtal med flera partners.
  • Samtidigt som Nilars produktion nu flyter på bra, är tidigare produktstabilitets- och kvalitetsproblem fortfarande inte helt bortarbetade. Dessutom är produktkostnaderna fortfarande för höga.
  • Upprampning måste ske i takt med leveransförmåga och efterfrågan, då vi inte vill orsaka en betydande lageruppbyggnad. En temporär minskning av produktionen och anpassning av personalstyrkan är därför nödvändig.
  • Nilar är fortfarande ett ungt företag inom batteritillverkningsindustrin med en produktteknologi under utveckling, med målet att minska kostnaderna och förbättra kvaliteten.

För att öka försäljningen och skapa en väg framåt vidtar vi effektiva åtgärder genom att omedelbart genomföra vår handlingsplan som består av följande punkter:

1. Vi har fullt fokus på att eliminera produktinstabilitet och kvalitetsproblem2. Vi kommer att ta fram nästa produktgeneration av moduldesign, för att förbättra kvaliteten och driva kostnadsminskningar – "design to cost".
  2. För att undvika lageruppbyggnad och tills produktstabilitets- och kvalitetsproblem har lösts, kommer vi tillfälligt att minska produktionen och fördröja planerad upprampning av produktionen.
  3. Vi genomför en betydande minskning av personalstyrkan.
  4. Vi kommer att dämpa investeringsutgifterna genom att bland annat omfördela de två planerade produktionslinjerna i Gävle (7 och 8) till Paldiski, Estland. I takt med att vi ser att problem med leveranskedjorna lösas kommer vi att bygga ytterligare två produktionslinjer i Estland.
  5. För att möjliggöra långsiktiga leveransavtal kommer vi att koncentrera oss på att stärka partnerskapet med ett mindre antal viktiga systemintegrationspartners och fortsätta att hjälpa dessa att säkra sin tillgång på kritiska komponenter. Fokus kommer att ligga på att positionera Nilar ännu starkare utifrån våra existerande produktfördelar inom premiumsegmenten.
  6. För att tydliggöra ansvarsfördelning och ansvarsskyldighet, kommer ledningsgruppen omstrukturerats. Positivt i Nilars organisation är, enligt min analys, den begåvade och mycket motiverade personalstyrkan.
  7. På grund av förseningar i att uppnå försäljnings- och produktionsmål kommer Nilar att behöva ytterligare externt kapital under 2022.

Min analys bekräftar att Nilar är ett starkt innovativt företag i hjärtat av den gröna omställningen. Vi är väl positionerade i en tid när världsledare just har träffats i Glasgow för att försöka skapa en väg till "nettonoll", framförallt genom en omfattande elektrifiering av vårt samhälle. Nilar har en unik position på marknaden för energilagring med produkter som erbjuder överlägsna fördelar genom en kombination av en bipolär design och Nickel-metallhydridkemi (NiMH). Nilars NiMH-batterier har unika säkerhetsfördelar och är samtidigt miljövänliga, designade för återvinning och tillverkade med en produktionsteknik med låg energiåtgång. Nilar är uppbyggt av sin egen unika produkt- och produktionsutveckling. Nyligen har också ett stort internationellt bilmärke anammat denna "bipolära NiMH"-strategi och lanserar för första gången denna teknik i batterier för hybridbilar. Vi välkomnar att fler företag har sett värdet i att använda samma tankar kring batteriproduktion som kombinerar bipolär design med en säker NiMH-kemi3.

Nilar genomgår fortfarande en omställning från ett tekniskt start-up bolag till att bli ett mer moget tillverkande företag, med en viktig roll i den hållbara energiomställningen. I grunden är Nilars strategi rätt och kommer, med tiden och med hårt arbete, att leda till ett konkurrenskraftigt starkt företag med ett globalt fotavtryck. I en kapital- och FoU-intensiv bransch krävs tidsmässiga och ekonomiska resurser. Andra före oss har visat vägen, och vi vet att detta kan göras.

Jag är redo för utmaningen och kommer med engagemang, att rapportera framsteg – steg för steg – till er, våra aktieägare, våra kunder och våra medarbetare.

Erik Oldmark, Vd Nilar
Täby 22 november 2021

1) Benchmark Mineral Intelligence. 2021. https://www.benchmarkminerals.com/membership/lithium-ion-battery-prices-rise-for-first-time-in-gigafactory-era-automakers-in-negotiations/ (Hämtad 2021-11-18)

2) Vi har, som rapporterats, tidigare haft kvalitetsproblem och kan mycket väl komma att uppleva sådana problem i framtiden. Vi har fortfarande ett pågående garantibytesprogram. Även om NiMH är en säker batterikemi, kan komplexa högspänningssystem utveckla kortslutningar, vilket även gäller Nilar-system. Därför är vaksamhet och ständig kvalitetsförbättring av största vikt.

3) Callum Brook-Jones, Engine + Powertrain Technology International. 2021. https://www.enginetechnologyinternational.com/news/hybrid-powertrain-technologies/toyota-launches-aquahybrid-with-bipolar-nickel-hydrogen-battery.html (Hämtad 2021-11-18)

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Erik Oldmark, VD
E-post erik.oldmark@nilar.com
Mobil +46 70 432 4444

Om Nilar:
Nilar är en svenskbaserad utvecklare och tillverkare av batterier för stationära energilagringssystem. Energilagringssystem kan användas för att överbrygga obalanser mellan energiproduktion och efterfrågan för att till exempel förbättra utnyttjandet av intermittent elproduktion från förnybara energikällor, såsom solenergi och vindkraft, samt för att stötta det alltmer ansträngda elnätet. Nilars batteriteknik är baserad på nickel-metallhydrid (NiMH) elektrokemi med en vattenbaserad elektrolyt, vilket resulterar i en stark miljö-, säkerhets- och livslängdsprofil. Företaget har sitt huvudkontor i Täby och den energieffektiva produktionsanläggningen är sedan 2012 belägen i Gävle, där företagets forskning och utveckling också äger rum.

Nilar-aktien är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market med kortnamn NILAR. FNCA Sweden är Certified Adviser 08-528 00 399. För mer information se www.nilar.com.

Denna information är sådan information som Nilar International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2021-11-22 21:40 CET.