NILAR INTERNATIONAL AB DELÅRSRAPPORT Q1 2022

• EBITDA –48,1 (-78,0) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) -63,5 (-96,0) MSEK
  • Periodens resultat -74,2 (-114,4) MSEK
  • Resultat per aktie före/efter utspädning -1,63 (-22,53) SEK.

Väsentliga händelser under första kvartalet

• Kostnadsbesparingarna under kvartalet har överträffat ledningens förväntningar.
  • Förhandlingarna efter de två varsel som lades under fjärde kvartalet är avslutade och innebär att 48 personer har lämnat bolaget.
  • På extra bolagsstämma den 3 mars 2022 valdes Gunnar Wieslander som ny styrelseordförande i Nilar. Tre ledamöter valde även att avgå i samband med stämman, Anders Gudmarsson, Peter Feledy samt tidigare styrelseordförande Michael Obermayer.
  • Under kvartalet har Johan Önnesjö blivit permanent CFO från att tidigare ha varit tillförordnad CFO.

Väsentliga händelser efter balansdagen

• Styrelsen i Nilar avser att besluta om en fullt garanterad företrädesemission om cirka 275 miljoner kronor under förutsättning att detta bemyndigas vid den extra bolagsstämma som är planerad att hållas den 18 maj 2022. Tillsammans med befintlig kassa förväntas nettolikviden från företrädesemissionen vara tillräcklig för att finansiera bolagets affärsplan till slutet av 2023.

Vd-kommentar

Rysslands invasion av Ukraina och det pågående kriget där präglade det första kvartalet och kommer att få fortsatt stora konsekvenser för europeisk säkerhets- och energipolitik. Argumenten för en snabb energiomställning är starkare och tydligare än någonsin och EUkommissionen lanserade i mars sin plan för att göra EU oberoende av ryska fossila bränslen i god tid före 2030. Planen innehåller ett antal åtgärder för att minska användningen av fossila bränslen. En ökad andel förnybara energikällor som till exempel vind- och sol är en av nycklarna för att nå målet.2)

I Tyskland, som 2021 importerade drygt 30 procent av sin gas från Ryssland, accelererar nu utbyggnaden av vind- och solkraft. Målet för att ersätta fossil energi med förnybart flyttades i slutet av februari 15 år från år 2050 till år 2035. Ny lagstiftning har föreslagits som skulle innebära att den årliga utbyggnaden av landbaserad vindoch solkraft tredubblas.3)

Utbyggnaden av intermittenta energikällor som vind- och solkraft ger ett ökat behov av och efterfrågan på energilagringslösningar som stabiliserar nätet och levererar energi när den behövs. Bloomberg NEF räknar i sin senast prognos med en årlig global tillväxt för energilager på 30 procent fram till år 2030.4)

Nilar möter en marknad i kraftig tillväxt med ett starkt erbjudande. Våra högpresterande, säkra och hållbara batterier kan anpassas efter kundens specifika behov och den avancerade bipolära nickelmetallhydrid-teknologin har flera unika fördelar jämfört med konkurrerande lösningar. Vi följer nu vår plan för att i takt med efterfrågan skala upp vår produktion med start under tredje kvartalet 2022. De besparingsåtgärder som infördes under år 2021 har gett en snabbare effekt än förväntat och kommer att avspeglas fullt ut i resultatet för det andra kvartalet i år. Våra utvecklingsprojekt löper på enligt plan med fokus på att börja leverera batterier med Nilars nya teknik för syrgaspåfyllning under det fjärde kvartalet.

Vid en extra bolagsstämma den 3 mars valde Nilars aktieägare Gunnar Wieslander till ny ledamot och styrelseordförande. Samtidigt meddelade Michael Obermayer, tidigare styrelseordförande, Anders Gudmarsson och Peter Feledy att de avgår som styrelseledamöter i Nilar. Jag ser fram emot att jobba tillsammans med Gunnar Wieslander och är övertygad om att han med sin bakgrund och gedigna erfarenhet blir en utmärkt ordförande för att fortsätta driva Nilars spännande resa.

Styrelsen meddelade den 7 april sin avsikt att besluta om en företrädesemission vars syfte är att säkerställa finansiering av Nilars nya strategi och affärsplan. Företrädesemissionen om cirka 275 miljoner kronor är helt säkerställd genom en kombination av teckningsförbindelser och garantiåtaganden. Förutsättningen är att den extra bolagsstämma som planeras att hålls den 18 maj bemyndigar styrelsen och att styrelsen därefter beslutar att genomföra företrädesemissionen.

Nilar erbjuder lösningar som möjliggör en snabb omställning till framtidens hållbara energisystem. I tillägg till den befintliga affären inom bostadssegmentet ska tillväxt ske inom större energilagringsinstallationer på den europeiska marknaden. Det innebär kundapplikationer för kommersiella och industriella anläggningar liksom för storskalig energilagring med lösningar för att minska effekttoppar, time shifting, reservkraft, off-grid, avbrottsfri kraft, ödrift och frekvensreglering. Vår strategi innebär ett fokus på att utveckla batterier, batteristyrsystem och Nilars unika syrgaspåfyllnadsteknologi. Kundanpassade energilagringslösningar tas fram i nära samarbete och i partnerskap med utvalda systemintegratörer.

Jag ser på framtiden med stor tillförsikt och optimism. Marknaden för energilager utvecklas starkt och med utgångspunkt i Nilars produktfördelar ska vi, tillsammans med våra samarbetspartners, visa vägen i den pågående omställningen till framtidens hållbara energisystem.

Erik Oldmark, Vd Nilar
Täby 10 maj 2022

Källor:
1) Alternativt nyckeltal. Se sida 18 för ytterligare förklaringar. Gäller för denna och alla efterföljande alternativa nyckeltal i rapporten.
2) EU-kommissionen, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_1511
3) Bloomberg, https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-02-28/germany-brings-forward-goal-of-100-renewable-energy-to-2035
4) Energy storage news, https://www.energy-storage.news/bloombergnef-predicts-30-annual-growth-for-global-energy-storage-market-to-
2030/

E-post erik.oldmark@nilar.com
Mobil +46 70 432 4444

Nilar är en svenskbaserad utvecklare och tillverkare av batterier för stationära energilagringssystem. Energilagringssystem kan användas för att överbrygga obalanser mellan energiproduktion och efterfrågan för att till exempel förbättra utnyttjandet av intermittent elproduktion från förnybara energikällor, såsom solenergi och vindkraft, samt för att stötta det alltmer ansträngda elnätet. Nilars batteriteknik är baserad på nickel-metallhydrid (NiMH) elektrokemi med en vattenbaserad elektrolyt, vilket resulterar i en stark miljö-, säkerhets- och livslängdsprofil. Företaget har sitt huvudkontor i Täby och den energieffektiva produktionsanläggningen är sedan 2012 belägen i Gävle, där företagets forskning och utveckling också äger rum.

Nilar-aktien är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market med kortnamn NILAR. FNCA Sweden är Certified Adviser 08-528 00 399. För mer information se www.nilar.com.

Denna information är sådan information som Nilar International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2022-05-10 08:45 CEST.