Nilar och RRK tillkännager etablering av en Nilar-batteriproduktionsanläggning i Paldiski, Estland

Nilar International (“Nilar”) fortskrider med att etablera en produktionsanläggning för batterier och energilagringssystem i Estland i samarbete med Riigiressursside Keskus OÜ (“RRK Logistics Parks”).

Det estniska industri- och logistikfastighetsbolaget Riigiressursside Keskus OÜ (RRK Logistics Parks) bygger en fabrik åt Nilar, Nilars andra anläggning efter Gävle i Sverige, för att tillverka batterier för stationära energilagringssystem.

Enligt ett nyligen undertecknat avtal mellan Nilar och RRK, byggs det för närvarande en första etapp av en så småningom 7000 kvm fabriksbyggnad på Lõuna 6b i Paldiski, vilket innebär ombyggnad av befintliga byggnader och uppförande av nya byggnader. Nilar startar installationen av anläggningsmaskiner i fabriken under första halvåret 2022 och produktion i fabriken är planerad att påbörjas under andra halvåret 2022.

Erik Oldmark, Nilars vd: ”Med goda sjöfartsförbindelser till Sverige och mycket god tillgång till grön energi från en stor lokal vindkraftspark var det enkelt för Nilar som en av Europas mest energieffektiva batteriproducent att välja Paldiski som plats för etableringen av vår nästa produktionsanläggning. I RRK har vi den perfekta partnern för att hjälpa oss att snabbt etablera oss i Estland. En annan faktor är att Estland har direkta järnvägsförbindelser till nickelproduktionsanläggningar i Ryssland och Kina, vilket kan bidra till att minska logistiktiderna.”

Jarno Sild, Nilars kontaktperson i RRK, tillägger: ”Vi är glada över att hjälpa Nilar med att etablera högteknologisk tillverkning av precisionsbatterier i Estland. Vår anläggning i Paldiski ligger nära Tallinn med sina tekniska resurser, och nära Keila med sin stora tillverkningsbas för elektrisk utrustning. Samarbetet med Nilar för att planera ombyggnaden har varit smidigt, så vi är mycket nöjda med att ha Nilar som en viktig hyresgäst.”

erik.oldmark@nilar.com

Jarno Sild, representant för RRK Logistics Parks
jarno@rrk.ee

+46 72-213 01 28

Nilar är en svenskbaserad utvecklare och tillverkare av batterier för stationära energilagringssystem. Energilagringssystem kan användas för att överbrygga obalanser mellan energiproduktion och efterfrågan för att till exempel förbättra utnyttjandet av intermittent elproduktion från förnybara energikällor, såsom solenergi och vindkraft, samt för att stärka den alltmer ansträngda elnätet. Nilars batteriteknik är baserad på nickel-metallhydrid (NiMH) elektrokemi med en vattenbaserad elektrolyt, vilket resulterar i en stark miljö-, säkerhets- och livslängdsprofil. Bolaget har sitt huvudkontor i Täby och den mycket energieffektiva produktionsanläggningen är sedan 2012 belägen i Gävle, där även Bolagets forskning och utveckling sker.

Nilar-aktien är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market, ticker NILAR. FNCA Sverige är Certified Adviser +46 8 528 00 399. Mer information finns på www.nilar.com.

Om RRK:
RRK Logistics Parks är ett företag fokuserat på utveckling av logistik- och industrifastigheter samt uthyrning av lager- och industrilokaler i Estland. RRK Logistics Parks har industri- och lagerlokaler i Tallinn, Paldiski, Muuga, Maardu, Tapa, Narva och Paide.

Erik Oldmark, Vd på Nilar
Jarno Sild, representant för RRK Logistics Parks