Nilar tar nästa teknikkliv – Lanserar ReOx 2 med bättre prestanda och livslängd

Med ReOx blev Nilar först i världen att producera ett batteri som kan återställas med ny livslängd. Nu tar företaget nästa steg och lanserar andra generationens ReOx-batteri som klarar fler cykler och har bättre prestanda. Lanseringen innebär ett viktigt teknikkliv för Nilar. Indutecc Renewable Solutions har sedan tidigare lagt en order om 110 miljoner SEK på det nya batteriet som kommer börja produceras under inledningen av 2024.

Nilar International AB utvecklar och producerar säkra och hållbara batterier i Gävle. Behovet av energilagring ökar i takt med att andelen förnybara energislag ökar i elproduktionen och elpriserna blir mer volatila. Nilars ReOx-teknologi, som lanserades förra året, är världsunik och förlänger batteriets livslängd flera gånger om.

Nu tar Nilar nästa teknikkliv och lanserar en ny generations ReOx-batteri, ReOx 2. En ny kylningsteknik gör att luftflödet styrs optimalt mellan batteriets moduler så att modulens hela yta kyls ned. Genom dessa tekniska framsteg ger ReOx®-batteriet fler cykler och genererar mer ”energy throughput” och en ökad effekt (C-rate). Dessutom fungerar det nya höljet som ett skyddande lager och underlättar installation och säker placering.

- ReOx 2 visar att Nilar har tekniken på plats. Vi har en affärsplan som fokuserar på fortsatt produktutveckling för fler marknadssegment, större produktionsvolymer och lägre kostnader. Detta är ytterligare ett viktigt steg mot att nå ökad försäljning och större volymer, säger Erik Oldmark, vd för Nilar International AB.

ReOx 2 realiserar Induteccs order om 110 miljoner SEK
Sedan lanseringen av ReOx 1 har Nilar inlett tre långsiktiga samarbeten med systemintegratörer som på bästa sätt tar tillvara på Nilars unika teknik i kundanpassade lösningar. Tillsammans med Indutecc utveckla Nilar energilagringslösningar till kommersiella och industriella fastigheter. Indutecc har sedan tidigare lagt en order om 110 miljoner SEK på det nya batteriet som kommer börja produceras under inledningen av 2024.

- För Indutecc Renewable Solutions, en del av Schuurman Group, är detta ett viktigt samarbete. Nilar har utvecklat en unik teknik med bra prestanda, hög säkerhet och unika hållbarhetsegenskaper. I kombination med vår kunskap inom BMS, EMS och solenergi har vi skapat ett svar på vår tids energiutmaningar. Detta partnerskap stärker inte bara vårt engagemang för hållbarhetsmål utan understryker också kärnan i Indutecc Renewable Solutions: tillhandahålla oöverträffat värde genom banbrytande teknologier och miljövänliga metoder. Tillsammans med våra uppskattade partners, Nilar, Enequi och SRP, formar vi inte bara framtiden för energi; vi omdefinierar den, säger Rino van Deventer, VD för Schuurman Group.

ReOx-teknologin har utvecklats i samarbete med forskare vid Stockholms universitet och ger överlägsen säkerhet jämfört med traditionella litiumbatterier. Nilars batterier är dessutom designade med återvinning och återbruk som en del av konstruktionen.

E-post erik.oldmark@nilar.com
Mobil +46 70 432 4444

+46 72-213 01 28

Svenskbaserade Nilar International AB utvecklar och tillverkar batterier som ingår i stationära energilagringssystem. Med bättre energilagring kan samhället stötta det alltmer ansträngda elnätet genom att överbrygga obalanser mellan energiproduktion och efterfrågan, särskilt viktigt när andelen förnybara energikällor ökar. Nilars batteriteknik är baserad på nickelmetallhydrid (NiMH) elektrokemi med en vattenbaserad elektrolyt, vilket ger högre säkerhet samtidigt som komponenterna kan återvinnas och återanvändas. Nilar har huvudkontor i Täby och sedan 2012 utvecklas och produceras alla batterier i produktionsanläggningen i Gävle, som drivs av 100% förnybar energi.

Nilar-aktien är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market med kortnamn NILAR. FNCA Sweden är Certified Adviser. För mer information se www.nilar.com.

Nu tar Nilar nästa steg och lanserar andra generationens ReOx-batteri som klarar fler cykler och har bättre prestanda. Lanseringen innebär ett viktigt teknikkliv för Nilar. Indutecc Renewable Solutions har sedan tidigare lagt en order om 110 miljoner SEK på det nya batteriet som kommer börja produceras under inledningen av 2024.

ReOx 2 visar att Nilar har tekniken på plats. Vi har en affärsplan som fokuserar på fortsatt produktutveckling för fler marknadssegment, större produktionsvolymer och lägre kostnader. Detta är ytterligare ett viktigt steg mot att nå ökad försäljning och större volymer.
Erik Oldmark, vd för Nilar International AB
För Indutecc Renewable Solutions, en del av Schuurman Group, är detta ett viktigt samarbete. Nilar har utvecklat en unik teknik med bra prestanda, hög säkerhet och unika hållbarhetsegenskaper. I kombination med vår kunskap inom BMS, EMS och solenergi har vi skapat ett svar på vår tids energiutmaningar. Detta partnerskap stärker inte bara vårt engagemang för hållbarhetsmål utan understryker också kärnan i Indutecc Renewable Solutions: tillhandahålla oöverträffat värde genom banbrytande teknologier och miljövänliga metoder. Tillsammans med våra uppskattade partners, Nilar, Enequi och SRP Zuid, formar vi inte bara framtiden för energi; vi omdefinierar den.
Rino van Deventer, vd för Schuurman Group