• Nilar/

Valberedningen föreslår Gunnar Wieslander till ny styrelseordförande i Nilar International AB

Nilar International AB ("Nilar" eller "Bolaget") offentliggjorde den 26 januari 2022 vilka ledamöter som ingick i Nilars valberedning inför årsstämman 2022. Valberedningen har nu informerat Bolaget om ändringar i styrelsen varvid Bolaget senare idag genom ett separat pressmeddelande kommer att kalla till en extra bolagsstämma vilken kommer att hållas den 3 mars 2022.

Valberedningen har informerat Bolaget om följande ändringar i styrelsen:

• Det föreslås att Gunnar Wieslander väljs till ny styrelseordförande.

• Michael Obermayer, Anders Gudmarsson och Peter Feledy har meddelat Valberedningen att de avser att avgå i samband med den extra bolagsstämman.

• Valberedningen föreslår att ersättning utgår med 500 000 kr per år till styrelsens ordförande.

• Valberedningen föreslår därutöver vissa förändringar avseende ersättningsnivåerna till styrelseledamöter samt utskottsledamöter.

Översiktlig information om Gunnar Wieslander

Gunnar Wieslander är född 1962, har haft åtskilliga befattningar inom Ubåtsvapnet, Regeringskansliet samt varit VD för Saab Kockums AB. Han är för närvarande Senior Vice President för Kreab Worldwide AB. Gunnar har bl.a. utbildning från Försvarshögskolan och Stanford University. Mer information om Gunnar Wieslander kommer att finnas på Nilars hemsida, www.nilar.com.

De aktuella styrelseförändringarna kommer även att innebära förändringar avseende Nilars styrelseutskott. Sammansättningen avseende styrelseutskotten kommer att informeras om på Nilars hemsida, www.nilar.com.

Valberedningen, som består av Ossian Ekdahl, ordförande, Anders Gudmarsson, Lennart Kalén, Hans von Celsing samt Michael Obermayer, kommer att fortsätta sitt arbete inför årsstämman 2022.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Oldmark, VD
erik.oldmark@nilar.com

Presskontakt:
Matilda Ekman Vråmo
+46 72-213 01 28
matilda.ekman.vramo@nilar.com

Om Nilar:
Nilar är en svenskbaserad utvecklare och tillverkare av batterier för stationära energilagringssystem. Energilagringssystem kan användas för att överbrygga obalanser mellan energiproduktion och efterfrågan för att till exempel förbättra utnyttjandet av intermittent elproduktion från förnybara energikällor, såsom solenergi och vindkraft, samt för att stötta det alltmer ansträngda elnätet. Nilars batteriteknik är baserad på nickel-metallhydrid (NiMH) elektrokemi med en vattenbaserad elektrolyt, vilket resulterar i en stark miljö-, säkerhets- och livslängdsprofil. Företaget har sitt huvudkontor i Täby och den energieffektiva produktionsanläggningen är sedan 2012 belägen i Gävle, där företagets forskning och utveckling också äger rum.

Nilar-aktien är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market med kortnamn NILAR. FNCA Sweden är Certified Adviser 08-528 00 399. För mer information se www.nilar.com.