BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1 januari 2013 – 31 december 2013

BOKSLUTSKOMMUNIKÉ

1 januari 2013 – 31 december 2013

Oktober – December 2013

• Nettoomsättningen uppgick till 0,1 (71,8) MSEK.

• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -0,8 (1,5) MSEK.

• Resultat efter skatt uppgick till 0,0 (-11,7) MSEK.

• Resultat per aktie blev 0,00 (-0,64) SEK.

Januari – December 2013

• Nettoomsättningen uppgick till 217,1 (339,2) MSEK.

• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 9,3 (13,9) MSEK.

• Resultat efter skatt uppgick till 4,6 (-15,9) MSEK.

• Resultat per aktie blev 0,25 (-0,87) SEK. Nischer AB (PUBL) BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI - DECEMBER 2013

Nischer AB (publ), Barnhusgatan 20, 111 23 Stockholm, Telefon 08-120 465 80, www.nischer.se, Organisationsnummer 556513-5869, Styrelsen har sitt säte i Stockholm.

Nischer AB (publ) är ett investmentbolag med affärsidé att genom kunskap, kapital och engagemang förvärva, äga och utveckla attraktiva familj- och generationsskiftesbolag med stor tillväxtpotential. Nischers nuvarande verksamhet består av det helägda dotterbolaget IndustrIQ med fokus på industri- och verkstadsbolag. Nischer är listat på NASDAQ OMX First North och bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommision AB (www.mangold.se).

Presentation av finansiell information

Under året avyttrades de två rörelsedrivande företagen SKA GmbH & Co. KG och PlaCell AB. Detta får till följd att koncernens resultaträkning endast omfattar drygt åtta månaders utfall avseende avyttrade dotterbolag.

Avyttringarna har inneburit en koncernmässig reavinst på 5,6 MSEK.

I jämförelsesiffrorna för föregående år ingår det i oktober 2012 avyttrade bolaget Mintec Paper AB.

Som en konsekvens av avyttrade innehav, pågår en utvärdering av ett antal attraktiva förvärv inom utvalda segment. Styrelsens ambition är att under de kommande åren investera i företag med hög tillväxt- och lönsamhetspotential och med fokus att fortsätta att skapa värde hos våra kunder och därmed värde åt våra ägare. Nischer AB (PUBL) BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI - DECEMBER 2013

VD-kommentar

Nischer-koncernen redovisar en nettoomsättning för 2013 på 217 MSEK (339 MSEK under 2012). Omsättningsminskningen beror huvudsakligen på att avyttrade enheter inte längre ingår i koncernen. Avyttringen av de rörelsedrivande bolagen har resulterat i en koncernmässig reavinst på 5,6 MSEK.

Koncernens rörelseresultat (EBITDA) för 2013 uppgick till 9,3 MSEK och föregående år 13,9. Detta ger en EBITDA-marginal på 4,3 % jämfört med 4,1 % för 2012.

Magnus Roubert

VD Nischer AB (publ)