Carlsquare: Mindre värdestegring men finansiellt starka

Analys Nischer Properties

Nischer Properties resultat för kv4 2021 understeg kraftigt vår prognos, till följd av negativa värdeförändringar istället för värdeökningar på fastighetsprojekten. De första fastigheterna i Östersund väntas bli färdiga till sommaren 2022. Den riktade nyemissionen till Sterner Stenhus tillför Nischer Properties 107 miljoner kronor, vilket bidrar till en starkare finansiell ställning. I vårt basscenario får vi en riktkurs på 9,2 kronor per aktie (jämfört med 10,4 kronor per aktie vid vår senaste uppdatering den 9 december 2021).

Bostadsutvecklare med en tydlig nisch

Nischer Properties är ett bostadsutvecklingsbolag som tar fram nya bostäder till rimliga priser utanför storstadsområdena. Sedan hösten 2021 och vidare under 2022 kommer cirka 350 nya bostäder i Östersund och Örnsköldsvik att byggstartas och färdigställas. Detta av en total portfölj om cirka 1 300 lägenheter. Parallellt börjar Nischer Properties bygga upp en egen portfölj av förvaltade hyresrättsbostäder

Negativa värdeförändringar under kv4 2021

Nischer Properties redovisade ett resultat efter finansnetto på minus 62 miljoner kronor för fjärde kvartalet och plus 110 miljoner kronor för helåret 2021. Utfallet i kv4 avvek kraftigt från vår prognos till följd av en negativ värdeförändring om ca 57 miljoner kronor. Värdeminskningen var hänförbar till ett planerat projekt i Säve, Göteborg, det pågående i Östersund (där värdet inte ökade under kv4 plus att det ligger ett par veckor efter tidtabell) samt av byggsystem i dotterbolaget Nyhem.

I februari 2022 genomfördes den föreslagna riktade nyemissionen till Sterner Stenhus av 13,4 miljoner aktier till en kurs om 8 kronor. Därmed tillfördes Nischer Properties likvida medel på 107 miljoner kronor. Kassan kommer sannolikt att användas för köp av hyresrättsbestånd i någon eller några Norrlands-städer.

Under andra halvåret 2021 och helåret 2022 driver bolaget två projekt om totalt cirka 350 nya bostäder i Östersund och Örnsköldsvik. Omkring årsskiftet 2022/2023 väntas bolaget starta sina projekt i Luleå (130 lägenheter- varav en hyresrätts- och en bostadsrättsdel) samt Hudiksvall (27 småhus).

Nytt motiverat värde på aktien

Vi beräknar ett värde på 9,2 kronor per Nischer-aktie i vårt Bas-scenario (tidigare 10,4 kronor), motsvarande en kurspotential om 41 procent. Denna riktkurs jämte Bear- och Bull-scenariona som framgår i vänsterspalten (5,4 respektive 13,9 kronor per aktie) är beräknade relativt fem andra bostadsutvecklare på Stockholmsbörsen enligt tre parametrar med 20–40% småbolagsrabatt applicerad på Nischer Properties-aktien.

Länk till analysen här