Delårsrapport för Netrevelation AB (publ) 1 januari – 31 mars 2009

• Omsättningen för första kvartalet uppgick till 25,8 (33,4) MSEK, en minskning med 23 % jämfört med samma period 2008.

• Rörelseresultatet före avskrivningar (Ebitda) uppgick under perioden till -1,4 MSEK jämfört med -0,7 MSEK för samma period föregående år.

• Resultat efter skatt uppgick till -2,0 (-1,3)* MSEK och resultat per aktie -0,01 (-0,01) kr

• Bruttomarginalen uppgick till 15,6 % (17,0 %).

• Kassaflödet för perioden uppgick till -2,4 MSEK (+4,0 MSEK)

• Avtal om försäljning av systemlicens till Taxi Stockholm

• Övergång till redovisning enligt IFRS från 1 januari 2009

*) Har påverkats av övergången till IFRS

VD´s kommentar

Januari – Mars 2009

Under första kvartalet minskade omsättningen med 23% jämfört med 2008, och uppgår till 113 MSEK på rullande 12 månader. Minskningen är huvudsakligen hänförligt till bortfall från tidigare stor kund.

Bruttomarginalen uppgick till 15,6% (17,0%) som en följd av kvartalets produktmix.

Rörelseresultatet (Ebitda) uppgick till -1,4 (- 0,7) MSEK och resultat efter skatt uppgick till -2,0 (- 1,3) MSEK.

Under kvartalet har vårt ramavtal med statliga myndigheter genererat en volym på 7,9 MSEK med Regeringskansliet, Sveriges Riksdag och Försvarsmakten som de största kunderna.

Arbetet med att implementera våra produkter och system hos Sveriges resebyråer har varit prioriterat under kvartalet, och de tekniska komplikationer som tidigare förhindrat en större utrullning är nu undanröjda.

Utvecklingen av en ny version av vårt kärnsystem, Netsys, är i en intensiv fas. Planerad leverans av systemet är under hösten 2009. En internationell licens till denna systemversion har sålts till ett företag som avser att sätta upp verksamhet i länder utanför Norden. Vid systemleverans tillförs Netrevelation 4 MSEK som delbetalning (ytterligare 5 MSEK inbetalas under 2010 / 2011).

Under kvartalet har vi också avtalat om en försäljning av systemlicens till Taxi Stockholm, vilket vid avtalsfullföljande beräknas inbringa 5 MSEK.

Vi har under kvartalet färdigställt byggnation och intrimmning av system för Taxi Welcome Service vid Stockholm C. Från 1 april är verksamheten i drift och genererar, i likhet med Taxi Welcome Service vid Göteborg C, intäkter till Netrevelation.

Vi har beslutat att ansöka om uppflyttning till First North’s nya Premiere segment, vilket ställer högre krav på bolagets informationsgivning samt förutsätter att redovisning sker i enlighet med IFRS. Med anledning av detta har vi från 1 januari övergått till att redovisa enligt IFRS.

VD, Anders Holst. Email: anders.holst@netrevelation.se