Delårsrapport för Nischer AB (publ) 1 april 2012 - 30 juni 2012

April – Juni 2012
• Nettoomsättningen uppgick till 86,7 (88,2) MSEK.
• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 3,8 (3,4) MSEK.
• Resultat efter skatt uppgick till -1,8 (0,08) MSEK.
• Resultat per aktie var -0,10 (0,004) SEK.

VD-kommentar
Andra kvartalet har liksom årets första kvartal främst präglats av fokus på lönsamhetsutveckling av koncernens dotterbolag. Det tydligaste resultatet av vårt utvecklingsarbete har dotterbolaget SKA visat, som både försäljnings- och lönsamhetsmässigt betydligt har förbättrat sitt resultat både jämfört med motsvarande kvartal 2011 och första kvartalet i år. Detta är ett bevis på att de strategiska beslut och långsiktiga investeringar som Nischer tagit tillsammans med bolagets ledning sedan förvärvet 2010 har varit riktiga för bolagets utveckling.

Efterfrågan har under andra kvartalet var god för flertalet av koncernens dotterbolag, där koncernens största dotterbolag SKA har haft en fortsatt stark utveckling medan en fortsatt svag konjunktur dock påverkar dotterbolaget PlaCell. Nischers strategi och tydligt fokus på nyförsäljning har alltjämt varit framgångsrik med tilldelning av nya affärer hos flera av koncernens dotterbolag, vilket kommer att gynna koncernens utveckling kommande år. I moderbolaget fortsätter vi att satsa för framtida utveckling och tillväxt, vilket vi under kvartalet tydliggjort genom att rekrytera en COO i Nischer, Johan Ollas. Johan har bl.a. huvudansvaret för dotterbolagen Mintec Paper och PlaCell, samt ska stötta upp i förvärvsprocessen. Johan har bakgrund inom bl.a. StoraEnso, Grycksbo Paper och Mondi.

Omsättningen för andra kvartal hamnar något under motsvarande period föregående år, vilket resulterat i en nettoomsättning för andra kvartalet 2012 på 86,7 MSEK jämfört med 88,2 MSEK samma period 2011. Den något minskade försäljningen beror främst på dotterbolaget PlaCell som påverkats av den konjunkturnedgång som råder inom ett par av de segment som bolag är aktiv inom, främst fordons- och vitvaruindustrin.

Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för andra kvartalet uppgick till 3,8 MSEK, vilket ger en EBITDA-marginal på 4,4% jämfört med 3,8% motsvarande kvartal 2011. SKA fortsätter redovisa ökad lönsamhet, vilket bolaget gjort för varje kvartal sedan Q4 2010. PlaCell har haft störst utmaning med för låga försäljningsnivåer under perioden för att uppnå en tillfredställande lönsamhetsnivå. Moderbolaget driver tillsammans med PlaCell ett intensivt åtgärdsprogram för att fortsätta förbättra lönsamheten i bolaget, som dock redovisar en något förbättrad lönsamhetsnivå andra kvartalet jämfört med första kvartalet 2012.

Portföljbolagen

Mintec Paper
Mintec Paper är en ledande aktör på den skandinaviska marknaden inom pappers-förädling, såsom konvertering och trissning av papper, kartong och nonwoven-material. Företaget är konverteringspartner till företag inom bygg, verkstad, livsmedel och läkemedel, men levererar även till såväl grossister som direkt till slutkund.

Efterfrågan har varit fortsatt god för Mintec Paper under andra kvartalet och i linje med förväntade nivåer. Råvaruprisförändringar under året, en vanligt förekommande säsongsvariation, har resulterat i en lägre lönsamhet under första halvåret men som kompenseras av en prognos av högre lönsamhet under andra halvåret. Detta bekräftas även av en trend med ökad bruttomarginal under andra kvartalet. Kostnadsmässigt har bolaget belastats av ökade produktionskostnader som ett resultat av den back-logg som bildades i samband med den flytt som bolaget genomförde tidigare under året. Detta har även haft en direkt påverkan på resultatet. Vår bedömning är att bolaget kommer att vara tillbaka på en normal produktionsnivå under hösten.

PlaCell
PlaCell är ett av Skandinaviens äldsta lego-tillverkande formsprutningsföretag grundat 1920. Företaget är aktivt inom fordons-industri, vitvaror, konsumentprodukter och VVS. Företagets kärnverksamhet ligger i förmågan att genom hög kompetens och erfarenhet möta kunders behov inom verktyg och avancerad formsprutning av tekniska plaster.

För PlaCell har perioden präglats av en kombination av intensivt arbete med fortsatta kostnadsåtstramningar för att bemöta den något lägre efterfrågan som råder och som påverkar bolaget, samtidigt som bolaget starkt fokuserar på att säkerställer en framgångsrik produktionsstart av pågående utvecklingsprojekt. PlaCell har under kvartalet haft fortsatta framgångar inom tilldelning av nya affärer, framförallt till kunder etablerade på en bred internationell marknad. Effekten av dessa affärer kommer bolaget enligt liggande prognos primärt att se under 2013. Lönsamhetsmässigt redovisar PlaCell en EBITDA-marginal på 4,0% för andra kvartalet, jämfört med 1,7% motsvarande period 2011.

SKA
SKA GmbH Co. KG, vilket Nischer-koncernen äger till 51%, är baserat i Tyskland och tillverkar och levererar säkerhetskomponenter till fordonsindustrin. Verksamheten utgörs av innovativ och kostnadseffektiv processutveckling av stansade säkerhetsplåtkomponenter av höghållfast stål.

SKA har under andra kvartalet fortsatt uppnått tillfredställande försäljningsvolymer och en ökad lönsamhet. Nettoomsättningen för perioden uppgick till 54,4 MSEK, jämfört med 51,0 MSEK motsvarande kvartal 2011, en ökning med 6,6%. EBITDA-marginal under andra kvartalet uppgick till 8,2%, jämfört med 3,4% motsvarande period förra året. God efterfrågan av framförallt Volkswagen-koncernens produkter, till vilka flertalet av SKAs kunder levererar, är en bidragande faktor till den ökade omsättningen. Bolagets genomförda maskin- och teknologiinvesteringar under 2011 har hjälpt bolaget att uppnå förbättrade och effektivare processer.

Lars Rutegård
VD Nischer AB (publ)