Delårsrapport för Nischer AB (publ) 1 januari 2013 - 31 mars 2013

Januari – Mars 2013
• Nettoomsättningen uppgick till 80,3 (102,2*) MSEK.
• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 5,1 (5,7*) MSEK.
• EBITDA-marginalet uppgick till 6,4 (5,6*) procent.
• Resultat efter skatt uppgick till 0,5 (-0,4*) MSEK.
• Resultat per aktie var 0,03 (-0,02*) SEK.

*Jämförelsetal avser Nischer-koncernen inklusive Mintec Paper som avyttrades under fjärde kvartalet 2012.

VD-kommentar
Efter att ha avslutat årets första kvartal kan vi konstatera att konjunkturen generellt håller i sig och att koncernens dotterbolag redovisar en god försäljning inom ett antal olika områden. PlaCell har på ett föredömligt vis lyckats färdigställa och produktionssätta stora delar av de nya projekt som bolaget bedrivit under de senaste kvartalen, vilket resulterat i en kraftig försäljningsökning under kvartalet. SKA har påbörjat byggnationen av den nya logistikhallen som kommer utgöra en viktig komponent i bolagets kommande tillväxtplan.

Det strategiarbete som Nischers styrelse bedrivit under de senaste två kvartalen har bland annat visat på ett behov av en ökad volym i koncernen för att få en så effektiv koncernstuktur som möjligt, framförallt med hänsyn till moderbolagets overheadkostnader. Detta i kombination med en ökad återhållsamhet hos bank- och kreditinstitut gör att moderbolaget har haft svårigheter med att långsiktigt säkra dess finansieringssituation.

Nettoomsättningen för årets första kvartal uppgick för koncernen till 80,3 MSEK. Motsvarande period 2012 redovisade Nischer-koncernen en nettoomsättning på 85,6 MSEK, exklusive Mintec Paper som avyttrades under Q4 2012. Minskningen är främst en effekt av en stor andel projekt och verktygsförsäljning i SKA under Q1 2012, samt en viss del valutakurspåverkan. Denna nettoomsättningsförändring kompenseras av den kraftiga försäljningsökningen som PlaCell redovisar under kvartalet, som framgångsrikt lyckats genomföra den expansionsplan som bolaget planerat och intensivt arbetat mot.

PlaCells starka försäljningsutveckling under kvartalet har, trots en ökad belastning på organisation och verksamhet, bidragit till en ökad EBITDA-marginal jämfört med motsvarande period 2012. Nischer-koncernen redovisar en EBITDA-marginal för första kvartalet på 6,4 procent jämfört med 5,6 procent året innan.

Portföljbolagen

PlaCell
PlaCell är ett av Skandinaviens äldsta legotillverkande formsprutningsföretag grundat 1920. Företaget är aktivt inom fordonsindustri, vitvaror, konsumentprodukter och VVS. Företagets kärnverksamhet ligger i förmågan att genom hög kompetens och erfarenhet möta kunders behov inom verktyg och avancerad formsprutning av tekniska plaster.

PlaCells har på ett framgångsrikt vis lyckats färdigställa och produktionssatt huvuddelen av de nya projekt som bolaget bedrivit de senaste månaderna och fullföljt den plan som tidigare kommunicerats. En positiv försäljningstrend hos delar av befintliga serieprodukter har även bidragit till en god försäljningsökning under perioden. Nettoomsättningen under första kvartalet uppgick till 24,0 MSEK jämfört med 16,5 MSEK första kvartalet 2012, vilket motsvarar en ökning på 45,3 procent. Trots en hög belastning på verksamheten och ökade projektkostnader redovisar PlaCell en EBITDA-marginal för kvartalet på 5,2 procent, jämfört med 3,4 procent motsvarande period förra året. Bolaget har under perioden fortsatt investera i ny maskinkapacitet och produktionsutrustning.

SKA
SKA GmbH Co. KG, vilket Nischer-koncernen äger till 51%, är baserat i Tyskland och tillverkar och levererar säkerhetskomponenter till fordonsindustrin. Verksamheten utgörs av innovativ och kostnadseffektiv processutveckling av stansade säkerhetsplåtkomponenter av höghållfast stål.

Det första kvartalet har för SKA visat på en fortsatt stabil försäljning för bolaget och dess kunder. Nettoomsättningen för kvartalet uppgår till 56,2 MSEK jämfört med 69,0 MSEK motsvarande period 2012. Differensen jämfört med föregående år beror främst på en stor andel projektrelaterad försäljning under Q1 2012. Även den fortsatt starka svenska kronan resulterar i en negativ valutaeffekt som under första kvartalet 2013 uppgår till -2,4 MSEK. Bolagets redovisar en EBITDA-marginal på 6,7 procent för första kvartalet, jämfört med 6,4 procent samma period 2012. En fortsatt god försäljning hos SKA största slutkund, Volkswagen, bidrar till periodens försäljningsnivå.

Lars Rutegård
VD Nischer AB (publ)