Delårsrapport för Nischer AB (publ) 1 juli 2012 - 30 september 2012

Juli – September 2012
• Nettoomsättningen uppgick till 78,5 (82,2) MSEK.
• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 2,9 (2,3) MSEK.
• Resultat efter skatt uppgick till -2,0 (-2,2) MSEK.
• Resultat per aktie var -0,11 (-0,12) SEK.

VD-kommentar
Med ett fortsatt tydligt fokus på ett förbättrat resultat i samtliga våra bolag känns det bra att konstatera att trots den globala osäkra finansiella situationen med indikationer i media om vikande försäljning inom flertalet sektorer kan vi lämna sommarperioden och konstatera att vi lyckats uppnå ett resultat som överträffar föregående års resultatnivåer. Beläggningen har under perioden legat på en god nivå med undantag för PlaCell som fortsatt har låg beläggning på bolagets produkter i serievolym. Detta vägs dock upp av en stor andel verktygsförsäljning kopplat till produkter under utveckling. Mintec Paper har under kvartalet uppnått ett resultat i nivå med budget och därigenom förbättrat bolagets resultat, en utveckling som vi planerade för och senast informerade om i Q2-rapporten.

Nischer-koncernens nettoomsättning har under tredje kvartalet vid konsolidering av dotterbolaget SKA påverkats negativt av en svag euro. En valutaeffekt som uppgår till nästan 4 MSEK under tredje kvartal. Nettoomsättningen för perioden uppgår därmed till 78,5 MSEK jämfört med 82,2 MSEK motsvande period 2011. Någon tydlig indikation på minskad efterfrågan syns inte under perioden i våra dotterbolag men med tanke på det globala finansiella läget förbereder vi samtliga bolag i koncernen för en förändring i konjunkturen.

En stark lönsamhetsutveckling i Mintec Paper i kombination med en fortsatt god lönsamhet i SKA resulterar i att koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för tredje kvartalet uppgår till 2,9 MSEK, jämfört med 2,3 MSEK motsvarande kvartal 2011. Detta ger en EBITDA-marginal på 3,7% i tredje kvartalet 2012 relaterat till 2,8% samma kvartal 2011.

Portföljbolagen

Mintec Paper
Mintec Paper är en ledande aktör på den skandinaviska marknaden inom pappers-förädling, såsom konvertering och trissning av papper, kartong och nonwoven-material. Företaget är konverteringspartner till företag inom bygg, verkstad, livsmedel och läkemedel, men levererar även till såväl grossister som direkt till slutkund

Ett fortsatt stabilt orderläge har resulterat i en hög produktions- och maskinbeläggningsnivå för Mintec Paper under tredje kvartalet. Efterfrågan är fortsatt på en tillfredställande nivå men en tendens till ökad konkurrens syns genom aggressivare prisstrategier hos delar av Mintec Papers konkurrenter, vilket skapar en viss försiktighet gällande kommande perioder.

Försäljningen under tredje kvartalet uppgick till 15,4 MSEK jämfört med 14,4 MSEK motsvarande period 2011, vilket är en ökning med 7,1%. Den ökade försäljningen har även enligt prognos bidragit till en förbättrad lönsamhet vilket resulterat i en EBITDA-marginal på 9,5% under tredje kvartalet jämfört med 6,9% samma period 2011. Detta ska även jämföras med 4,3% för andra kvartalet 2012.

PlaCell
PlaCell är ett av Skandinaviens äldsta lego-tillverkande formsprutningsföretag grundat 1920. Företaget är aktivt inom fordons-industri, vitvaror, konsumentprodukter och VVS. Företagets kärnverksamhet ligger i förmågan att genom hög kompetens och erfarenhet möta kunders behov inom verktyg och avancerad formsprutning av tekniska plaster.

Sedan tillträdet hösten 2010 har Nischer tydligt fokuserat på tillväxt och ökade försäljningsåtgärder vilket nu tydligt börjar visa resultat även i PlaCell. I detta skede i utvecklingsprojekten realiseras detta genom en hög försäljningsnivå av verktyg. Det tredje kvartalets totala försäljning uppgick till 15,3 MSEK, en ökning med 9,6% jämfört med motsvarande period 2011. Lönsamhetsmässigt landar kvartalet på en låg nivå vilket bland annat beror på sommarmånader och en säsongsvariation men även på att serievolymerna ej ännu nått en tillfredsställande nivå. Huvudfokus i bolaget ligger därför fortsatt på att säkra en framgångsrik lansering och produktionsstart av pågående utvecklingsprojekt under 2013.

SKA
SKA GmbH Co. KG, vilket Nischer-koncernen äger till 51%, är baserat i Tyskland och tillverkar och levererar säkerhets-komponenter till fordonsindustrin. Verksamheten utgörs av innovativ och kostnadseffektiv processutveckling av stansade säkerhetsplåtkomponenter av höghållfast stål.

Under det tredje kvartalet har delar av den globala fordonsmarknaden fortsatt påverkats av det finansiella läget. Detta har dock inte i samma utsträckning påverkat SKA på grund av bolagets samarbete med Volkswagen som på ett framgångrikt vis fortsätter att visa god försäljning på ett flertal olika marknadsområden. SKA har aktivt fokuserat på att fortsätta förbättra lönsamheten i bolaget och redovisar trots en period med försäljningsmässigt låg beläggning på grund av sommaruppehåll en EBITDA-marginal på 5,5% under tredje kvartalet. Detta motsvarar en EBITDA på 2,6 MSEK. Nettoomsättningen uppgår till 47,8 MSEK under perioden och till 171,2 MSEK för perioden januari-september, jämfört med 155,4 MSEK motsvarande period 2011.

Lars Rutegård
VD Nischer AB (publ)