Delårsrapport för perioden 1 april 2013 - 30 juni 2013

• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 3,3 (3,8*) MSEK

• Resultat efter skatt uppgick till 0,6 (-1,8*) MSEK

• Resultat per aktie var 0,03 (-0,10*) SEK

*Jämförelsetal avser Nischer-koncernen inklusive Mintec Paper som avyttrades under fjärde kvartalet 2012.

VD-kommentar

Utvecklingen under andra kvartalet är fortsatt positiv för koncernens bolag. Konjunkturen fortsätter att förbättras och dotterbolagens försäljningsutveckling är god. PlaCell har under perioden färdigställt och lanserat ett flertal nya utvecklingsprojekt som inneburit en väsentlig ökning i nettoomsättningen. Försäljningen i SKA fortsätter att utvecklas svagt positivt, dessvärre har bolaget påverkats av högre råvarupriser som något har försämrat vinstmarginalerna.

Nettoomsättningen för andra kvartalet för koncernen uppgick till 84,1 MSEK jämfört med 86,7 MSEK motsvarande period föregående år då Mintec Paper, som avyttrades under kvartal fyra 2012, svarade för 14,7 MSEK. Koncernens rörelseresultat (EBITDA) för andra kvartalet uppgick till 3,3 MSEK och föregående år 3,8 MSEK varav Mintec Paper svarade för 0,3 MSEK.

Strategiarbetet med att formera en effektiv koncernstruktur samt att etablera en långsiktig finansiering fortsätter

Portföljbolagen

PlaCell

PlaCell är ett av Skandinaviens äldsta lego-tillverkande formsprutningsföretag grundat 1920. Företaget är aktivt inom fordons-industri, vitvaror, konsumentprodukter och VVS. Företagets kärnverksamhet ligger i förmågan att genom hög kompetens och erfarenhet möta kunders behov inom verktyg

och avancerad formsprutning av tekniska

plaster.

För PlaCell har andra kvartalet fortsatt med samma mönster som årets första kvartal, ett intensivt arbete med fortsatt fokus på uppstart och produktionssättning av de stora antal nya utvecklingsprojekt som färdigställts. Resultatet av detta arbete har varit positivt och detta har framförallt varit synligt via en markant ökad nettoomsättning hos PlaCell under perioden. PlaCell redovisar en nettoomsättning för andra kvartalet på 25,8 MSEK, en ökning med 46% jämfört med motsvarande period föregående år. Det intensiva arbetet har på grund av den

ökade belastningen även dragit med sig något ökade kostnader under perioden, vilket får en temporär påverkan på periodens resultat. PlaCell redovisar en EBITDA-marginal på 3,8% för andra kvartalet. Nischer AB (PUBL) DELÅRSRAPPORT APRIL–JUNI 2013

Nischer AB (publ), Barnhusgatan 20, 111 23 Stockholm, Telefon 08-120 465 80, www.nischer.se, Organisationsnummer 556513-5869, Styrelsen har sitt säte i Stockholm.

SKA

SKA GmbH Co. KG, vilket Nischer-koncernen äger till 51%, är baserat i Tyskland och tillverkar och levererar säkerhets-komponenter till fordonsindustrin. Verksamheten utgörs av innovativ och kostnadseffektiv processutveckling av stansade säkerhetsplåtkomponenter av höghållfast stål.

Den globala fordonsmarknaden har visat sig svår att prognostisera även under årets andra kvartal, med en fortsatt något svagare efterfrågan i Europa men en svagt positiv utveckling i Nordamerika. Med kunder etablerade på huvuddelen av den globala marknaden minskar dock risken för en drastisk försäljningspåverkan för SKA som kan balansera dessa förändringar. Bolaget uppnår under andra kvartalet tillfredställande försäljningsvolymer , med en nettoomsättningen för perioden som uppgick till 58,3 MSEK, jämfört med 54,4 MSEK motsvarande kvartal 2012. Detta motsvarar en ökning med 7,2%, trots en negativ valutaeffekt på grund av den starka svenska kronan. SKAs redovisar en EBITDA under andra kvartalet på 3,2 MSEK, jämfört med 4,4 MSEK andra kvartalet förra året. En försämring som främst är hänförlig till högre råvarupriser.

Magnus Roubert

Tillförordnad VD Nischer AB (publ)