DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 1 april 2015 – 30 juni 2015

April – Juni 2015

• Nettoomsättningen uppgick till 0,0 (0,0) MSEK.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till – 0,8 (-0,8) MSEK.
  • Resultat efter skatt uppgick till -0,9 (-0,9) MSEK.
  • Resultat per aktie var -0,05 (-0,05) SEK.

VD-kommentar

Nischer-koncernen redovisar en nettoomsättning för andra kvartalet 2015 på 0 kronor (0 MSEK under 2014).

Koncernens rörelseresultat (EBITDA) för 2015 andra kvartalet uppgick till – 0,8 MSEK och föregående år -0,8 MSEK.

Viktiga händelser efter utgången av det andra kvartalet är att Concent Holding AB listats på Nordic MTF. Första handelsdag var den 7 juli. Nischer AB äger via dotterbolag 6 222 216 st. aktier i Concent Holding AB motsvarande ca. 7,6% av kapitalet. På www.concent.se finns den senaste informationen om utvecklingen i Concent Holding AB.

Bolagets styrelse har tagit beslut om den nya verksamhetsinriktningen och nu förs en dialog med Nasdaq om denna.

Wilhelm Burman
VD Nischer AB (publ)

Koncernens resultat för perioden januari – mars 2015

Nettoomsättning
Nettoomsättning under andra kvartalet 2015 uppgick till 0,0 (0,0) MSEK.

Bruttoresultat
Bruttoresultatet för perioden uppgick till 0,0 (0,0).

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA)
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för första kvartalet uppgick till -0,8 MSEK   (-0,8)MSEK.

Resultat före skatt
Resultat före skatt uppgick till – 0,9 MSEK för perioden jämfört med andra kvartalet 2014 som uppgick till -0,9 MSEK.

Koncernens kassaflöde och finansiering
Koncernens likvida medel uppgick vid periodens slut till 0,2 MSEK, vilket är en minskning med 0,6 MSEK under andra kvartalet jämfört med första kvartalet 2015.

Antal aktier
Antal aktier uppgick vid periodens slut till 18 215 093.

Resultat per aktie
Resultat per aktie för första kvartalet 2015 uppgick till – 0,05 (-0,05) SEK.

Medarbetare
Bolaget har en anställd, VD Wilhelm Burman.

Kommande rapporttillfällen
Delårsrapport för perioden juli – september 2015: 5 november 2015 samt delårsrapport för perioden oktober – december 2015: 21 februari 2016.

Moderbolaget
Nischers affärskoncept innebär en närstående förvaltning och ett aktivt ägande av bolagets dotterbolag, både genom ett strategiskt arbete i dotterbolagens styrelser samt att utgöra ett operativt stöd i den dagliga verksamheten. Allt för att skapa de bästa förutsättningarna för Nischers dotterbolag att utvecklas och maximera dess potential.

Moderbolagets omsättning uppgick under andra kvartalet till 0,0 (0,0) MSEK. Antalet anställda i moderbolaget uppgick vid periodens slut till 1 person, VD Wilhelm Burman. Resultatet under andra kvartalet uppgick till -0,9 (-0,7) MSEK.

Granskning
Delårsrapporten har inte varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer.

Bolagets verksamhet och riskfaktorer
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Stockholm 12 augusti 2015

Tommy Marklund, Styrelseordförande