DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 1 januari 2015 – 31 mars 2015

VD-kommentar

Nischer-koncernen redovisar en nettoomsättning för första kvartalet 2015 på 0 kronor (0 MSEK under 2014).

Koncernens rörelseresultat (EBITDA) för 2015 första kvartalet uppgick till – 0,5 MSEK och föregående år -0,6 MSEK.

Projektet Barents Center, utvecklas fortsatt positivt. Alla tillstånd har erhållits och byggnation har påbörjats. Barents Center-projektet beräknas generera vinster till ansenliga belopp under 2015.

Wilhelm Burman utsågs till ny VD i mitten av februari, då han efterträdde Runar Söderholm.

Styrelsen har under en tid utvärderat bolagets framtida strategiska alternativ och kommer inom kort att presentera en ny verksamhetsinriktning för bolaget.

Wilhelm Burman

VD Nischer AB (publ)

Koncernens resultat för perioden januari – mars 2015

Nettoomsättning

Nettoomsättning under första kvartalet 2015 uppgick till 0,0 (0,0) MSEK.

Bruttoresultat

Bruttoresultatet för perioden uppgick till 0,0 (0,0).

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA)

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för första kvartalet uppgick till -0,5 MSEK         (-0,6) MSEK.

Resultat före skatt

Resultat före skatt uppgick till – 0,6 MSEK för perioden jämfört med första kvartalet 2014 som uppgick till -0,7 MSEK.

Koncernens kassaflöde och finansiering

Koncernens likvida medel uppgick vid periodens slut till 0,8 MSEK, vilket är en ökning med 0,8 MSEK under första kvartalet jämfört med årsskiftet.

Antal aktier

Antal aktier uppgick vid periodens slut till 18 215 093.

Resultat per aktie

Resultat per aktie för första kvartalet 2015 uppgick till – 0,03 (-0,04) SEK.

Medarbetare

Bolaget har en anställd, VD Wilhelm Burman.

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport för perioden april - juni 2015: 13 augusti 2015 samt delårsrapport för perioden juli – september 2015: 5 november 2015.

Moderbolaget

Nischers affärskoncept innebär en närstående förvaltning och ett aktivt ägande av bolagets dotterbolag, både genom ett strategiskt arbete i dotterbolagens styrelser samt att utgöra ett operativt stöd i den dagliga verksamheten. Allt för att skapa de bästa förutsättningarna för Nischers dotterbolag att utvecklas och maximera dess potential.

Moderbolagets omsättning uppgick under första kvartalet till 0,0 (0,0) MSEK. Antalet anställda i moderbolaget uppgick vid periodens slut till 1 person, VD Wilhelm Burman. Resultatet under första kvartalet uppgick till -0,5 (-0,5) MSEK.

Granskning

Delårsrapporten har inte varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer.

Bolagets verksamhet och riskfaktorer

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Stockholm 6 maj 2015

Tommy Marklund, Styrelseordförande