DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 1 januari 2016 – 31 mars 2016

Januari – Mars 2016

• Nettoomsättningen uppgick till 1,0 (0,0) MSEK.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -0,3 (-0,5) MSEK.
  • Resultat efter skatt uppgick till 1,4 (-0,6) MSEK.
  • Resultat per aktie var 0,08 (-0,03) SEK.

VD-kommentar

Nischer-koncernen redovisar en nettoomsättning för första kvartalet 2016 på 1,0 MSEK (0 MSEK under motsvarande period 2015).

Koncernens rörelseresultat (EBITDA) för första kvartalet 2016 uppgick till -0,3 MSEK (-0,5 MSEK under motsvarande period 2015).

Nischer har under rapportperioden sålt de tre projektbolagen för utveckling av hyreslägenheter i Bålsta, Huddinge och Gävle som förvärvades under fjolåret. Fastigheterna skulle efter färdigställande ingå i bolagets portfölj för långsiktig förvaltning av hyresrätter. Styrelsen har dock tagit det strategiska beslutet att fokusera verksamheten på fastighetsutveckling istället för förvaltning. Bakgrunden till detta beslut är att styrelsen gjort bedömningen att de nischade konceptboenden som bolaget arbetar med, inte minst det pågående projektet i Haninge kommun, har visat sig ha en mycket stor potential och att Nischer därför bör fokusera sina resurser på utveckling av dessa.

Bolaget har under perioden även avyttrat 1 875 000 stycken aktier av de totalt 6 222 216 stycken aktier som bolaget ägde i Concent Holding AB. Vi arbetar vidare med att sälja resterande aktier för att skapa finansiellt utrymme till våra fastighetsprojekt.

Arbetet med våra konceptbostäder går framåt. Detaljplaneprocessen för Grand Living i Haninge kommun löper på enligt plan och arbetet med att identifiera nya projekt för fler koncept är prioriterat.

Wilhelm Burman
VD Nischer AB (publ)

Koncernens resultat för perioden januari – mars 2016

Nettoomsättning

Nettoomsättning under första kvartalet 2016 uppgick till 1,0 (0,0) MSEK.

Bruttoresultat

Bruttoresultatet för perioden uppgick till 1,0 (0,0) MSEK.

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA)

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för första kvartalet uppgick till -0,3 MSEK (-0,5)MSEK.

Resultat före skatt

Resultat före skatt uppgick till 1,4 MSEK för perioden jämfört med första kvartalet 2015 som uppgick till -0,6 MSEK.

Koncernens kassaflöde och finansiering

Koncernens likvida medel uppgick vid periodens slut till 0,3 MSEK, vilket är en minskning med 0,5 MSEK under första kvartalet jämfört med årsskiftet.

Antal aktier

Antal aktier uppgick vid periodens slut till 18 215 093.

Resultat per aktie

Resultat per aktie för första kvartalet 2016 uppgick till 0,08 (-0,03) SEK.

Medarbetare

Bolaget har en anställd, VD Wilhelm Burman.

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport för perioden april - juni 2016: 24 augusti 2016 samt delårsrapport för perioden juli – september 2016: 17 november 2016.

Moderbolaget

Nischers affärskoncept innebär en närstående förvaltning och ett aktivt ägande av bolagets dotterbolag, både genom ett strategiskt arbete i dotterbolagens styrelser samt att utgöra ett operativt stöd i den dagliga verksamheten. Allt för att skapa de bästa förutsättningarna för Nischers dotterbolag att utvecklas och maximera dess potential.

Moderbolagets omsättning uppgick under första kvartalet till 1,0 (0,0) MSEK. Antalet anställda i moderbolaget uppgick vid periodens slut till 1 person, VD Wilhelm Burman. Resultatet under första kvartalet uppgick till 0,1 (-0,5) MSEK.

Granskning

Delårsrapporten har inte varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer.

Bolagets verksamhet och riskfaktorer

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Stockholm 10 maj 2016

Tommy Marklund, Styrelseordförande