DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 1 juli 2014 – 30 september 2014

Juli - september 2014

• Nettoomsättningen uppgick till 0,0 (52,7*) MSEK.

• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till – 0,7 (1,7*) MSEK.

• EBITDA-marginalen uppgick till n/a (3,2*) procent.

• Resultat efter skatt uppgick till -0,8 (3,5*) MSEK.

• Resultat per aktie var -0,05 (0,19*) SEK.

*Jämförelsetal avser Nischer-koncernen inklusive PlaCell AB och SKA GmbH Co.KG som avyttrades under tredje kvartalet 2013.

Nischer AB (publ) är ett investmentbolag med affärsidé att genom kunskap, kapital och engagemang förvärva, äga och utveckla attraktiva familj- och generationsskiftesbolag med stor tillväxtpotential. Nischers nuvarande verksamhet består av det helägda dotterbolaget IndustrIQ med fokus på industri- och verkstadsbolag. Nischer är listat på NASDAQ OMX First North och bolagets Certified Adviser är Mangold fondkommission AB,08 – 503 015 50 (www.mangold.se).

VD-kommentar

Nischer-koncernen redovisar en nettoomsättning för tredje kvartalet 2014 på 0 kronor (52,7 MSEK under 2013).

Koncernens rörelseresultat (EBITDA) för 2014 tredje kvartalet uppgick till – 0,7 MSEK och föregående år 1,7 MSEK.

Nischer ABs dotterbolag IndustrIQ AB, har erhållit utdelning med 888 888 aktier i Concent Holding AB från RCC Group AB. Antalet aktier som har erhållits motsvarar antalet aktier som bolaget äger i RCC Group AB. Då aktiekapitalet i Concent Holding AB uppgår till 500 000 kronor och antalet aktier till 11 723 212 stycken, motsvaras utdelningen av 37 900 kronor (7,58 % av IndustrIQs aktieinnehav i Concent holding AB).

Styrelsen utvärderar ett antal attraktiva förvärv av företag med stor tillväxtpotential. Nischers affärsidé och verksamhetsinriktning är oförändrad.

Magnus Roubert

VD Nischer AB (publ)

Koncernens resultat för perioden juli – september 2014

Nettoomsättning

Nettoomsättning under tredje kvartalet 2014 uppgick till 0,0 (52,7) MSEK. Jämförelsesiffrorna för 2013 inkluderar Placell AB och SKA GmbH Co.KG som avyttrades under tredje kvartalet 2013.

Bruttoresultat

Bruttoresultatet för perioden uppgick till 0,0 (23,6).

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA)

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för tredje kvartalet uppgick till -0,7 MSEK (1,7) MSEK.

Resultat före skatt

Resultat före skatt uppgick till – 0,8 MSEK för perioden jämfört med tredje kvartalet 2013 som uppgick till 3,9 MSEK.

Koncernens kassaflöde och finansiering

Koncernens likvida medel uppgick vid periodens slut till 0,1 MSEK, vilket är i nivå med andra kvartalet.

Antal aktier

Antal aktier uppgick vid periodens slut till 18 215 093.

Resultat per aktie

Resultat per aktie för tredje kvartalet 2014 uppgick till – 0,05 (0,19) SEK.

Medarbetare

Bolaget har inte haft någon anställd sedan avyttringarna av dotterbolagen under kvartal tre 2013.

Kommande rapporttillfällen

Bokslutskommuniké för perioden januari - december 2014: 13 februari 2015.

Moderbolaget

Nischers affärskoncept innebär en närstående förvaltning och ett aktivt ägande av bolagets dotterbolag, både genom ett strategiskt arbete i dotterbolagens styrelser samt att utgöra ett operativt stöd i den dagliga verksamheten. Allt för att skapa de bästa förutsättningarna för Nischers dotterbolag att utvecklas och maximera dess potential.

Moderbolagets omsättning uppgick under tredje kvartalet till 0,0 (0,4) MSEK. Antalet anställda i moderbolaget uppgick vid periodens slut till 0 personer. Resultatet under tredje kvartalet uppgick till -0,7 (-0,6) MSEK.

Granskning

Delårsrapporten har inte varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer.

Bolagets verksamhet och riskfaktorer

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Stockholm 5 november 2014

Runar Söderholm, Styrelseordförande