Delårsrapport Q3

Årets tredje kvartal har inneburit fortsatt stigande inflation och styrränta, samtidigt som vi befinner oss i en osäker omvärld där kriget i Ukraina fortlöper. De råder en allmän konsensus om att vi är på väg mot en sämre konjunktur.

Marknaden bland fastighetsbolagen präglas av en delvis oviss framtid, primärt avseende ökade drift- och finansieringskostnader. Styrräntans fortsatta uppgång kommer sannolikt att inverka på avkastningskraven och tillika fastigheternas värderingar framåt. Flera av de noterade fastighetsbolagen har sätt sina aktiekurser sjunka drastiskt, delvis som en konsekvens av ovan.

Vi följer givetvis utvecklingen mycket nogsamt och kan konstatera att takten på nyproduktion av bostäder kommer att minska utifrån de rådande förutsättningarna. Även om transaktionsvolymen bromsat in och få avslut kommer till signering, så är det tydligt att efterfrågan på både byggrätter och hyresbostäder är svagare nu än för ett år sedan.

Koncernens fastighetsvärderingar
Till följd av marknadens förändringar har Nischer reviderat de redovisade övervärdena hänförliga till byggrättsportföljen, vilka minskat med 6,2 % i jämförelse med det andra kvartalet. Koncernens totala värdering av byggrättsportföljen och förvaltningsfastigheterna har däremot ökat till följd av projektens framdrift och pågående produktion under kvartalet, primärt i Östersund.

Nischer properties fortsätter framåt

Koncernens första projekt inom ramen för den nya visionen, att förvalta egen producerade hyresfastigheter har börjat färdigställas. Under september respektive november genomfördes inflyttningen av hus ett respektive hus två i Östersund, vilket vi såklart är väldigt stolta över. Som en konsekvens har fastigheterna börjat generera hyresintäkter till koncernen. Kvarvarande produktion fortgår enligt plan, med färdigställande av hus tre och fyra successivt till och med mars 2023.

Sammantaget, givet de osäkra tiderna är bedömningen att pågående projekt såväl som projekt i närtid bedöms ha goda förutsättningar att utvecklas lönsamt. En central förutsättning är den inbyggda flexibiliteten i de kommunala kontrakten för markförvärv där byggstarter delvis kan anpassas i tid och så även genomförandet. Förändringar i marknaden liksom planering av likviditet och resurser kan göras på ett mer effektivt sätt.

Den 25 november ingick Nischer ett förvärv om 13 hyresfastigheter i Härnösand. Total uthyrningsbar area uppgår till knappt 5 000 kvm och fastigheterna komma bidra med knappt 5,4 MSEK i hyresintäkter till koncernen. Tillsammans med våra förvaltningsfastigheter i Luleå och färdigställandet i Östersund så skapar vi fortlöpande hyresintäkter till koncernen. Förvärvet belyser särskilt inriktningen framåt; en väl samlad portfölj under effektiv förvaltning med ytterligare potential av driftnettot. Strukturen bakom affären, där delar av köpeskillingen betalas genom nyemitterade aktier ser vi som ett positivt komplement till att använda kassan.

Med stor sannolikhet kommer 2023 innebära fortsatt intressanta förvärvsmöjligheter av såväl projekt som befintliga förvaltningsfastigheter. Trots den rådande marknaden liksom oroligheterna i vår omvärld ser vi alltjämt positivt på Nischers möjlighet att fortsätta utvecklas lönsamt i enlighet med vår vision.

För ytterligare information vänligen kontanta VD, Samuel Beckstrand, samuel.beckstrand@nicher.se:

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 30 november 2022 kl. 08:30 (CET).

Om Nischer

Nischer Properties är ett nationellt fastighetsutvecklingsbolag som fokuserar på utveckling av nischade konceptboenden i tillväxtregioner. Väl genomtänkta lösningar som enkelt kan anpassas för var projekts unika förutsättningar banar väg för en smidig process, ett stabilt resultat och bostäder där människor trivs, umgås och utvecklas. Nischers aktie är noterad för handel på Nordic SME.