Kommuniké från årsstämman i Nischer Properties AB

Datum: 26 maj 2021, 15:00

Vid Nischer Properties AB:s årsstämma den 26 maj 2021 fattades följande beslut.

Fastställande av balans- och resultaträkningar och utdelning

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för Nischer Properties AB och koncernen för räkenskapsåret 2020. Årsstämman beslutade även att disponera över bolagets resultat i enlighet med styrelsens förslag innebärande att någon utdelning inte lämnas till aktieägarna, samt att tillgängliga medel balanseras i ny räkning.

Ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör

Årstämman beslutade att bevilja styrelseledamöter och verkställande direktör ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2020.

Styrelse och styrelsearvode

Årsstämman beslutade, i enlighet med aktieägare representerande cirka 40 procent av aktierna och rösterna i bolagets förslag, att antalet styrelseledamöter, för tiden till slutet av nästa årsstämma, ska vara fyra utan suppleanter. Beslutades att omvälja Robert Vangstad, David Aspehult och Tommy Marklund och nyvälja Erik Berfenhag som styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Beslutades vidare att, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, omvälja Tommy Marklund som styrelsens ordförande.

Beslutades, i enlighet med aktieägare representerande cirka 40 procent av aktierna och rösterna i bolagets förslag, att arvode till styrelsen, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, ska utgå med 240 000 kronor till styrelseordförande och 120 000 kronor till var och en av de styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget.

Revisor och revisorsarvode

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att antalet revisorer, för tiden till slutet av nästa årsstämma, ska vara en utan suppleanter. Beslutades vidare, i enlighet med styrelsens nya beslutsförslag, att nyvälja Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB (PwC) som revisor för tiden intill nästa årsstämma med Henrietta Segenmark som huvudansvarig revisor.

Beslutades, i enlighet med styrelsens förslag att arvode till revisorn, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, ska utgå enligt löpande räkning.

Emissionsbemyndigande

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att under tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen och med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om nyemission av aktier, konvertibler och teckningsoptioner. Betalning ska kunna ske kontant, genom apport, genom kvittning eller eljest förenas med villkor. Bolagets aktiekapital och antal aktier får med stöd av bemyndigandet sammanlagt högst ökas med ett belopp respektive antal som ryms inom bolagsordningens gränser. Avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska äga ske för att vid behov kunna stärka bolagets finansiella ställning samt för att möjliggöra förvärv av bolag eller rörelse. Emissionskursen ska vid avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och vid betalning genom apport eller kvittning motsvara aktiens marknadsvärde med – i förekommande fall – marknadsmässig emissionsrabatt. Det antal aktier som kan emitteras med stöd av bemyndigandet, eller de aktier som kan tillkomma vid nyteckning av aktier med stöd av teckningsoptioner, alternativt tillkommer vid utbyte av konvertibler, ska vara högst 4 007 320. (motsvarande cirka 20 procent av antalet aktier i bolaget vid kallelsens utfärdande).

Robert Vangstad VD
robert.vangstad@nischer.se

Nischer Properties är ett nationellt fastighetsutvecklingsbolag som fokuserar på utveckling av nischade konceptboenden i tillväxtregioner. Väl genomtänkta lösningar som enkelt kan anpassas för var projekts unika förutsättningar banar väg för en smidig process, ett stabilt resultat och bostäder där människor trivs, umgås och utvecklas. Nischers aktie är noterad för handel på NGM SME.