Kommuniké från årsstämman i Nischer Properties AB

Kommuniké från årsstämman i Nischer Properties AB

Nischer Properties AB, org.nr 556513-5869 (”Bolaget”), har hållit årsstämma den 24 maj 2022 kl. 13.00 på Bolagets kontor i No18:s lokaler på Centralplan 15 i Stockholm. Vid stämman fattades beslut om, bland annat, nedanstående.

Fastställande av räkenskaperna

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bolaget och koncernen för 2021. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2021.

Resultatdisposition

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att årets resultat ska balanseras i ny räkning.

Styrelse och revisorer

Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska vara fem styrelseledamöter utan styrelsesuppleanter samt att Bolaget ska ha ett registrerat revisionsbolag som revisor.

Vidare beslutade årsstämman att omvälja David Aspehult och Erik Berfenhag, nyvälja Erik Borgblad, Samuel Beckstrand och Tomas Georgiadis som styrelseledamöter samt nyvälja Erik Borgblad som ordförande, samtliga för tiden intill slutet av årsstämman 2023.

Det beslutades att genom omval utse det registrerade revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som Bolagets revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2023, för närvarande med Henrietta Krpuljevic Segenmark som huvudansvarig revisor.

Arvoden

Årsstämman beslutade att arvode till styrelsen ska uppgå till sammanlagt högst 720 000 kronor årligen med följande fördelning. Ordföranden ska ersättas med 240 000 kronor och övriga ledamöter ska ersättas med vardera 120 000 kronor.

Vidare beslutade årsstämman att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Antagande av ny bolagsordning

Årsstämman beslutade att anta en ny bolagsordning där gränserna för aktiekapitalet och antal aktier ändras. Det nya lägsta aktiekapitalet ska vara 823 493 kronor och det högsta aktiekapitalet ska vara 3 293 972 kronor. Det nya lägsta antalet aktier ska vara 30 000 000 och högsta antalet aktier ska vara 120 000 000.

Bemyndigande om nyemission

Styrelsen bemyndigades att, för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av aktier, emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler. Nyemission av aktier eller emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler får ske med eller utan företrädesrätt för Bolagets aktieägare och får ske kontant och med eller utan föreskrift om apport, kvittning eller annat villkor.

Nischer Properties AB

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Petter Ström, CFO, petter.strom@nischer.se +46 (0) 73 825 95 55

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 maj 2022, kl. 14.00 CEST.

Om oss

Nischer Properties är ett nationellt fastighetsutvecklingsbolag som fokuserar på utveckling av nischade konceptboenden i tillväxtregioner. Väl genomtänkta lösningar som enkelt kan anpassas för var projekts unika förutsättningar banar väg för en smidig process, ett stabilt resultat och bostäder där människor trivs, umgås och utvecklas. Nischers aktie är noterad för handel på Nordic SME.