Kommuniké från Nischer ABs årsstämma den 15 maj 2013

Stockholm den 16 maj 2013

Stämman fastslog bolagets resultat- och balansräkning samt beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet.

Stämman fastställde antalet styrelseledamöter till tre ordinarie ledamöter och inga suppleanter. Stämman beslutade även i enlighet med det förslag som framlagts att välja Mikael Fahlander och Tommy Marklund till styrelseledamöter samt Runar Söderholm till styrelseordförande.

Stämman beslutade att ett arvode om 100 000 kronor skall fördelas mellan ledamöterna enligt följande: 40 000 kronor till styrelsens ordförande och 30 000 kronor vardera till övriga stämmovalda ledamöter samt även att ett arvode till revisorerna ska utgå enligt godkänd räkning.

Styrelsen beslutade att minska bolagets aktiekapital med 41 239 028 kronor, utan indragning av aktier, för omedelbar täckning av bolagets förlust. Minskningen innebär att aktiekapitalet minskar till 49 836 437 kronor samt att aktiens kvotvärde minskar till 2,735996846131941 kronor.

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att längst intill bolagets nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om ökning av aktiekapitalet genom nyemission av aktier. Bemyndigandet skall kunna användas för att bolaget med kort varsel ska kunna emittera aktier för att genomföra strukturella förvärv, och/eller att vid behov, med kort varsel, kunna anskaffa kapital. Emissioner enligt bemyndigandet får omfatta totalt högst 1 800 000 nya aktier med beaktande av och efter genomförd sammanläggning.

Nischer AB (publ)

Runar Söderholm, Styrelseordförande
runar.soderholm@nischer.se

Nischer AB (publ) är ett investmentbolag med affärsidé att genom kunskap, kapital och engagemang förvärva, äga och utveckla attraktiva familj- och generationsskiftesbolag med stor tillväxtpotential. Nischers nuvarande verksamhet består av det helägda dotterbolaget IndustrIQ med fokus på industri- och verkstadsbolag. Under 2010 förvärvades IndustrIQs två portföljbolag; PlaCell AB och SKA GmbH Co. KG. Nischer är listat på NASDAQ OMX First North och bolagets Certified Adviser är Remium Nordic AB (www.remium.com).

Taggar: