Netrevelation AB åternoteras på First North under sitt nya namn Nischer AB

Stockholm den 7 juli 2011

Netrevelations aktie har sedan den 22 februari 2011 handlats på observationsavdelningen på First North. Bakgrunden är Netrevelations omvända förvärv av IndustrIQ som kommunicerades till aktiemarknaden den 21 februari 2011 och den verksamhetsförändring som följde av affären. Bakgrunden till affären var att styrelsen i Netrevelation erhöll ett erbjudande från Avalanche Capital och Minara med förslag om en strukturell förändring i verksamheten vilket skulle innebära att Netrevelation avyttrar sin befintliga verksamhet och ändrar verksamhet till att förvärva och utveckla bolag med attraktiv värdepotential.

Efter utvärdering valde styrelsen att anta erbjudandet villkorat av att en oberoende värdering tillstyrker transaktionens skälighet ur ett finansiellt perspektiv, att en extra bolagsstämma beslutar i enlighet med styrelsens förslag om förvärv av IndustrIQ samt att dispens från Aktiemarknadsnämnden rörande budplikt för Avalanche Capital erhålls. Den 18 mars 2011 erhöll Avalanche Capital dispens från Aktiemarknadsnämnden. Den 4 april 2011 lämnade Grant Thornton ett oberoende värderingsutlåtande som tillstyrkte att erbjudandet var skäligt ur ett finansiellt perspektiv. Den 13 april 2011 beslutade den extra bolagstämman i enlighet med styrelsens förslag om förvärv av IndustrIQ. Den 6 juli 2011 tillträdde Lars Rutegård som tillförordnad VD och på årsstämman samma dag beslutades om förändringar i bolagets styrelse.

Verksamhetsförändringen innebär att bolaget byter affärsidé till att genom kunskap, kapital och engagemang förvärva, äga och utveckla attraktiva familj- och generationsskiftesbolag med stor tillväxtpotential. Nischers nuvarande verksamhet består av det helägda dotterbolaget IndustrIQ med fokus på industri- och verkstadsbolag. Under 2010 förvärvades IndustrIQs samtliga portföljbolag; Mintec Paper AB, PlaCell AB och SKA GmbH Co. KG.

– Affären som ledde fram till förvärvet av IndustrIQ och avyttringen av Netrevelations rörelse skapar nya förbättrade förutsättningar för Nischers verksamhet. Vår uppfattning att en notering är ett viktigt steg för att vidareutveckla och växa verksamheten. Den innebär och medför en kvalitetsstämpel för bolaget, samtidigt som det ökar möjligheten för oss att få tillgång till kapital vid framtida förvärv och gör det möjligt att använda egna aktier som betalningsmedel, säger bolagets tillförordnade VD, Lars Rutegård.

Nischer har genomgått NASDAQ OMX sedvanliga granskning för notering på First North och bolagets ansökan om åternotering godkändes idag av NASDAQ OMX och från och med den 8 juli 2011 handlas Nischer återigen på ordinarie listan på First North under kortnamnet NIS.

Nischer har upprättat en bolagsbeskrivning, som från och med idag finns tillgänglig på bolagets hemsida, www.nischer.se.

Lars Rutegård, tf VD
lars.rutegard@nischer.se

Peter Hermansson, Styrelseordförande
peter.hermansson@nischer.se

Nischer AB (publ) är ett investmentbolag med affärsidé att genom kunskap, kapital och engagemang förvärva, äga och utveckla attraktiva familj- och generationsskiftesbolag med stor tillväxtpotential. Nischers nuvarande verksamhet består av det helägda dotterbolaget IndustrIQ med fokus på industri- och verkstadsbolag. Under 2010 förvärvades IndustrIQs samtliga portföljbolag; Mintec Paper AB, PlaCell AB och SKA GmbH Co. KG. Nischer är listat på NASDAQ OMX First North och bolagets Certified Adviser är Remium AB (www.remium.com).

Taggar: