Netrevelation genomför internationell licensaffär

Netrevelation har tagit ett viktigt steg mot en internationell expansion genom licensiering av system och produkter. Syftet med affären är att kunna erbjuda befintliga kunder ett utökat nyttjande av produkten Mycab utanför Norden, samt möjliggöra tillväxt via nya internationella kunder på en global marknad.

Köpare av licensen är en grupp investerare som via ett Luxemburgbaserat företag avser att etablera produkten Mycab i ett flertal länder med början i Europa. Arbetet med etableringen påbörjas under 2009 och under 2010 beräknas den första internationella etableringen utanför Norden vara i drift.

Licensen är exklusiv för länder utanför Norden och bygger på ett samarbete kring transportörsnätverk, produkt-och systemutveckling, men innehåller ingen avtalsmässig begränsning för Netrevelation att leverera reseprodukter, eller att teckna avtal med kunder på någon marknad.

Genom avtalet vinner Netrevelation en internationell etablering, vilket i sig ökar intresset för befintliga produkter genom att de blir bokningsbara också utanför Norden. Detta ger Netrevelation en intäkt för sina kunders internationella resor, på samma sätt som för resor i Sverige.

Priset för licensen är 10 MSEK, varav 1 MSEK har erhållits och 4 MSEK erhålls under 2009, resterande 5 MSEK erhålls 2010 och 2011.

Utöver intäkten för licensen tillkommer även en årlig löpande ersättning om 1 MSEK, för uppgraderingar, fr o m 2010 och framåt över åren.

-Vi är mycket glada att ha kunnat genomföra denna affär, säger Netrevelations VD Anders Holst. Det visar att det finns en stark tilltro till vårt system och våra produkter, också utanför Sverige. Genom affären kan vårt koncept etableras på marknader utanför Norden långt tidigare än vi själva skulle kunna bygga upp en marknadsbearbetning.