Nischer Properties AB (publ): Delårsrapport Q1 2023

Eget kapital/aktie

4,51 SEK (9,03)

Väsentliga Händelser UNDER perioden

• Den 22 februari lämnas information till marknaden om att resultatet i det fjärde kvartalet kommer påverkas till följd av stora nedskrivningar av byggrättsportföljen, primärt projektet i Säve.

• Den 27 februari meddelar Nischer marknaden, att på grund av ändrade marknadsförutsättningar, har parterna kommit överens om att affären avseende Eriksson Pettersson Fastigheter AB ska gå åter och således att Nischer inte ska tillträda aktierna. Avbrytandet av affären föranleder inte några kostnader för Nischer och innebär vidare att Nischer inte kommer att emittera de aktier som skulle utgöra vederlag i transaktionen.

Väsentliga Händelser EFTER perioden

• Den 3 april 2023, tillträder Nischer tretton fastigheter i Härnösand till ett underliggande fastighetsvärde om 55 MSEK. Fastigheterna är centralt belägna med en total uthyrningsbara area om 4 916 kvm, varav 4 357 kvm bostäder, 120 kvm lokaler samt 439 kvm uthyrningsbara förråd och garage. Samtliga lägenheter är fullt uthyrda och det uppskattade årliga driftnettot uppgår till ca 3,9 MSEK. Av köpeskillingen erlades 9 MSEK kontant och cirka 19 MSEK erlades genom utfärdande av tre reverser. En revers, om cirka 13,2 MSEK, kvittades mot 1 894 472 nyemitterade aktier i Nischer till kursen 7 SEK per aktie.

• Den 28 april meddelar Nischer marknaden att Bolaget avser genomföra en företrädesemission om ca 26,5 MSEK i syfte att tillgodose Bolagets behov av rörelsekapital för att kunna fullgöra sina förpliktelser under den närmsta tolvmånadersperioden.

• Den 28 april meddelar Nischer marknaden att bolaget ingått avtal om försäljning av två kommunala markanvisningar till ett sammanlagt överenskommet fastighetsvärde om 7,9 MSEK. Försäljningarna är villkorade av att respektive kommun godkänner överlåtelsen.

• Den 15 maj meddelar Nischer marknaden att styrelsen fattat beslut om fullt ut garanterad företrädesemission av aktier om cirka 26,5 MSEK. Utfall av emissionen förväntas offentliggöras omkring den 13 juni 2023.

• Den 26 maj höll Nischer årsstämma där följande personer omvaldes till ordinarie styrelseledamöter: Erik Borgblad, Tomas Georgiadis, Erik Berfenhag och Samuel Beckstrand. Nyvaldes gjordes Leonard Qvarsebo.

För ytterligare information vänligen kontanta VD, Samuel Beckstrand, samuel@nischer.se:

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 31 maj 2023 kl. 8.30 (CET). Denna information är sådan som Nischer Properties AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning.

Om Nischer

Nischer Properties är ett nationellt fastighetsutvecklingsbolag som fokuserar på utveckling av nischade konceptboenden i tillväxtregioner. Väl genomtänkta lösningar som enkelt kan anpassas för var projekts unika förutsättningar banar väg för en smidig process, ett stabilt resultat och bostäder där människor trivs, umgås och utvecklas. Nischers aktie är noterad för handel på Nordic SME.