NISCHER PROPERTIES AB FÖRESLÅS ERHÅLLA MARKANVISNING OM CIRKA 130 HYRESRÄTTER & BOSTADSRÄTTER I LULEÅ

Luleå kommun har för avsikt att ge Nischer Properties AB en markanvisning i etapp ”Stadsdelscentrum” i Kronandalen, del området Kronan 1:1 i Luleå.

Under våren 2020 bjöd kommunen in till intresseanmälan för markanvisning av etappen ”Stadsdelscentrum” som totalt omfattar cirka 400 bostäder fördelade på 5 kvarter innehållande flerbostadshus. Nischers Properties förslag har valts ut då det uppfyller kommunens intentioner och ambitioner för området och stadsdelen.

Nischer har presenterat ett förslag som innebär uppförande av flerbostadshus i fyra huskroppar bestående av varierade upplåtelseformer. Hyresrätterna är tänkta att produceras med stöd av det statliga investeringsstödet vilket möjliggör en kvalitativ produkt till rimliga hyresnivåer. Husen förses med hållbara och energieffektiva energisystem och är byggda med hållbara material och trästomme.

”Stadsdelen Kronan i Luleå kommer att bli ett nytt hem för mer än 7000 luleåbor när allt står klart. Läget gör att det är både nära till centrum och till naturen med motionsspår, utegym och skidbackar inpå knuten. Det känns väldigt roligt att Nischer får vara med och utveckla denna stadsdel”, säger Nischers VD Robert Vangstad.

Markanvisningen behöver ett slutgiltigt godkännande i kommunstyrelsen den 9 november 2020 för att därefter kunna vinna laga kraft.

Robert Vangstad VD
robert.vangstad@nischer.se

Nischer Properties är ett nationellt fastighetsutvecklingsbolag som fokuserar på utveckling av nischade konceptboenden i tillväxtregioner. Väl genomtänkta lösningar som enkelt kan anpassas för var projekts unika förutsättningar banar väg för en smidig process, ett stabilt resultat och bostäder där människor trivs, umgås och utvecklas. Nischers aktie är noterad för handel på NGM SME.

Citat

Nischers VD Robert Vangstad.