NISCHER PROPERTIES ERHÅLLER POSITIVT PLANBESKED FÖR PROJEKTET I SÄVE

Byggnadsnämnden i Göteborg fattade beslut vid nämndsammanträdet den 20 oktober att inleda arbetet med detaljplan för Gunnesby 2:8. Detta innebär att planarbetet påbörjas under 2021.

Med sju ja-röster och två nej-röster beslutade nämnden att ge Nischer Properties ett positivt planbesked med start under 2021

Det är verkligen ett positivt besked för oss och helt i linje med vår strategi att etablera oss i Göteborgsområdet med arkitektritade och samtidigt kostnadseffektivt producerade småhus” förklarar Robert Vangstad, VD Nischer Properties.

Nischer tecknade rätten att förvärva marken och utveckla en detaljplan för fastigheten Gunnesby 2:8 från markägaren med ambitionen att uppföra cirka 150 bostäder i området bestående av småhus och hyresrätter. Fastigheten ligger i ett naturskönt område 14 km från centrala Göteborg.

Stor-Göteborg har ett tydligt behov av att tillföras småhus och norra delen runt Säve är ett naturligt utvecklingsområde med närheten till båda hav och natur samtidigt som det går bra att pendla till både Kungälv och norra Göteborg”, fortsätter Vangstad.

Göteborgsregionen har haft en snabb befolkningstillväxt de senaste åren och 2018 ökade Göteborgs befolkning med 7829 personer. Bostadsbyggandet ökar och 4 357 nya bostäder stod färdiga i Göteborg 2019. Detta är nästan 40 procent fler än förgående år. Målet för fastighetsnämnden i Göteborg är 20 000 nya bostäder till 2022

Robert Vangstad VD
robert.vangstad@nischer.se

Nischer Properties är ett nationellt fastighetsutvecklingsbolag som fokuserar på utveckling av nischade konceptboenden i tillväxtregioner. Väl genomtänkta lösningar som enkelt kan anpassas för var projekts unika förutsättningar banar väg för en smidig process, ett stabilt resultat och bostäder där människor trivs, umgås och utvecklas. Nischers aktie är noterad för handel på NGM SME.

Citat

”Det är verkligen ett positivt besked för oss och helt i linje med vår strategi att etablera oss i Göteborgsområdet med arkitektritade och samtidigt kostnadseffektivt producerade småhus”
Robert Vangstad, VD Nischer Properties