Nischer Properties ingår villkorat avtal om försäljning av 153 byggrätter i Järfälla, Tallbyhov för 70 miljoner

Nischer Properties AB och Nyhem Bostad AB säljer genom dotterbolag aktierna i Nischer Järfälla 1 AB och därmed indirekt fastigheten med 153 byggrätter i Tallbyhov, Järfälla för 70 miljoner till William Nayis AB. Försäljningen är villkorad av att samtliga aktieägare i Nischer Järfälla 1 AB godkänner försäljningen, att bygglov för fastigheten beviljas samt att köparen genomför en due diligence-undersökning av bekräftande karaktär och därvid inte identifierar väsentliga risker avseende förvärvet.

Försäljningen ger en beräknad vinst om cirka 18 miljoner varav Nischer äger 64,6% och övriga minoritetsägare 33,4%.

Byggrätten består av 12 LSS bostäder samt 141 bostadsrätter. Nischer ingick marköverlåtelseavtal med kommunen gällande LSS bostäderna samt förvärv av byggrätterna den 5 oktober 2020 efter beslut i kommunstyrelsen.

Projektet är utvecklat med vårt kostnadseffektiva och hållbara modulsystem i åtanke och det är glädjande att vi hittat en part som tar vid och tillför eftertraktade bostadsrätter till Jakobsberg. Det här ligger helt i linje med vår strategi att fokusera på hyresrätter och bygga upp vårt eget fastighetsbestånd.” förklarar Robert Vangstad, VD på Nischer Properties AB.

Tillträdet är planerat till den 31 januari 2021.

Denna information är sådan information som Nischer Properties AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 december 2020, klockan 11.40.

Robert Vangstad VD
robert.vangstad@nischer.se

Nischer Properties är ett nationellt fastighetsutvecklingsbolag som fokuserar på utveckling av nischade konceptboenden i tillväxtregioner. Väl genomtänkta lösningar som enkelt kan anpassas för var projekts unika förutsättningar banar väg för en smidig process, ett stabilt resultat och bostäder där människor trivs, umgås och utvecklas. Nischers aktie är noterad för handel på NGM SME.

Nischer säljer 153 byggrätter
Försäljningsvärde 70 miljoner