Nischer Properties redovisar idag sin delårsrapport för 2019

Väsentliga händelser under perioden 1 JANUARI 2019 - 30 JUNI 2019

• Nischer Properties erhöll i januari en markanvisning i Järfälla för byggnation av ca 140 bostadsrätter på Söderhöjden i Jakobsberg, genom dotterbolaget Nyhem Projektutveckling
  • Robert Vangstad tillträdde sin tjänst som vice VD den 1 februari 2019.
  • Nischer har i mars tecknat rätten att förvärva och utveckla detaljplan för fastigheten Gunnesby 2:8 från markägaren med ambitionen att uppföra cirka 150 bostäder i området bestående av småhus och hyresrätter.
  • Nischer tecknade avtal om att utveckla 23 lägenheter åt HSB södra Norrland under mars månad.
  • Nischer har fortsatt att sälja aktier i det icke publika erbjudandet i projektbolaget Nischer Knivsta 1 AB som kommer att driva projektet i Knivsta. Under perioden har ytterligare 3 procent avyttrats för ca 1,3 Mkr.
  • Nischer har påbörjat försäljning av aktier genom ett icke publikt erbjudande i projektbolaget Nischer Örnsköldsvik 1 AB som kommer att driva projektet i Örnsköldsvik.
  • Nischer tillträdde strukturaffären med Nyhem bostad den 31/1. Förvärvet av Nyhembolagen finansierades med 7 procent av aktierna i Nischer Knivsta 1 AB och 10 procent av aktierna i Nischer Örnsköldsvik 1 AB. Nischer Properties har därmed en ägarandel i Nischer Knivsta om 67,5 procent och 80 procent i Nischer Örnsköldsvik AB per 2019-06-30.
  • Årsstämman i Nischer Properties AB genomfördes den 23 maj 2019 i Nischers lokaler på Centralplan 15, Stockholm.
  • Nischer Properties erhöll i maj en markanvisning för utveckling av cirka 150 hyresrätter i Östersund.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER
EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Den 23/8 samt 30/8, lagom till terminsstart, flyttade 64 studenter in i två av totalt fyra hus som vi uppför på Campus Kronoparken i Karlstad. Det tredje huset är i det närmaste fullt uthyrt och redo för inflyttning i oktober.

VD-kommentar
Det har varit ett positivt och händelserikt första halvår under 2019 för Nischer. Vi har utökat antalet bostäder i projektportföljen från ca 1000 till ca 1500 bostäder genom nya marktilldelningar i Järfälla, Göteborg och Östersund.

I och med strukturaffären som gjordes med Nyhem har vi stärkt upp vår organisation med ytterligare kunskap inom produktion och fastighetsutveckling och vi har startat produktionen av 23 lägenheter åt HSB Södra Norrland.

Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till -9,1 Mkr, en förändring om ca -2,2 Mkr mot motsvarande period 2018. Soliditeten vid utgången av perioden uppgick till 17,5 %.

I slutet av augusti lagom till terminsstart flyttar 64 studenter in i två av totalt fyra hus som vi uppför på Campus Kronoparken i Karlstad. Alla hus beräknas var klara och inflyttade under hösten 2019. Köparen, Living at Campus, kommer att tillträda tomträtten under hösten 2019 efter färdigställandet.

Nischer Properties har idag inga lån utöver byggkreditivet i Karlstad om 73 mkr. Genom att erbjuda investerare delägarskap i våra projekt använder vi eget kapital i stället för lånefinansiering.

Vi har sålt ca 25,5 procent av aktierna i vårt projektbolag Nischer Knivsta 1 AB till privata investerare för ca 11,2 Mkr.

Under 2019 har vi också påbörjat försäljningen av andelar i vårt projektbolag Nischer Örnsköldsvik 1 AB där vi sålt ca 10 procent av aktierna för totalt ca 5,5 Mkr. Försäljning av aktier i dotterbolag redovisas enligt gällande regelverk inom eget kapital. Det slutliga resultatet från respektive dotterbolags underliggande pågående projekt resultatavräknas i samband med projektets färdigställande.

Arbetet med detaljplanerna i Knivsta, Örnsköldsvik Varvskajen och Haninge pågår och samtidigt arbetar vi vidare med bygglovsprojektering i Örnsköldsvik Hörnett, Järfälla och nu även Östersund.

Vi fortsätter att fokusera på utveckling av funktionssmarta och prisvärda bostäder främst i tillväxtregioner. Vi fortsätter att utveckla både hyres- och bostadsrätter, och vi strävar efter att fortsätta jobba med egenkapital fram till produktionsstart i samtliga projekt.

Vi ser fram emot en för Nischer spännande höst!

David Aspehult
VD Nischer Properties AB (publ)

David Aspehult, tf VD Nischer Properties AB

david.aspehult@nischer.se

Nischer Properties är ett nationellt fastighetsutvecklingsbolag som fokuserar på utveckling av nischade konceptboenden i tillväxtregioner. Väl genomtänkta lösningar som enkelt kan anpassas för var projekts unika förutsättningar banar väg för en smidig process, ett stabilt resultat och bostäder där människor trivs, umgås och utvecklas. Nischers aktie är noterad för handel på NGM Nordic MTF.

Taggar: