Nischer Properties redovisar idag sin delårsrapport för 2020

Väsentliga händelser under perioden 1 JANUARI 2020 - 30 JUNI 2020

• Nischer Properties färdigställde och avyttrade 128 studentlägenheter i Karlstad under januari månad till Ledstången. Försäljningen resulterade i en vinst om 20 miljoner.
  • Nischer beslutar om en riktad nyemission till Provobis Invest omfattande 1 821 509 aktier till en teckningskurs om 2,39 kronor per aktie. Detta tillför bolaget en emissionslikvid om cirka 4 353 407 kronor före transaktionskostnader.
  • Bolaget påbörjar uppförandet 23 hyresrätter åt HSB Södra Norrland, tillgången av personal och leveransen av moduler har fått en mindre försening som en konsekvens av Covid-19.
  • Årsstämman i Nischer Properties AB genomfördes den 26 maj 2020 i Nischers lokaler på Centralplan 15, Stockholm.
  • Robert Vangstad tillträder som VD den 1 juni.
  • Nischer Properties AB har i ett icke-publikt erbjudande sålt ca 32,5% av aktierna till privata investerare i projektbolaget Nischer Tanken 1 AB (Östersund), försäljningen har genererat ca 6,5 Msek.
  • Nischer har påbörjat försäljning av aktier genom ett icke publikt erbjudande i projektbolaget Nischer Järfälla 1 AB. Nischer kommer att sälja aktier för ca 14 Msek baserat på en uppskattad projektvinst om 94 Msek.
  • Nischer initierar ett samarbete med aktiespararna för att utöka kommunikationen till marknaden

Väsentlig händelser efter periodens utgång

• Nischer förvärar den 24 juli 20% av den Lettiska modultillverkaren Conpro SIA
  • Den 3 augusti tillträdde Petter Ström som ny ekonomiansvarig på Nischer Properties och samtliga koncernbolag

Koncernens nyckeltal

Sammandrag: Jan-juni 2020 Jan – juni 2019
Nettoomsättning, MSEK 13,5 4,7
Periodens resultat (EBITDA), MSEK 6,7 -8,2

VD-kommentar

Första halvan av 2020 har inneburit stora utmaningar och förändringar för hela samhället och många branscher. När vi ser tillbaka på dessa sex månader kan vi konstatera att Nischer och vår bransch är relativt väl förskonade. Diskussioner och samarbetet med kommuner för att driva fram detaljplaner och bygglov har fortsatt precis som vanligt, men med flera möten via olika digital kommunikationsplattformar.

Vårt projekt i Gävle fick en mindre försening som konsekvens av att lägenhetsmodulerna inte kunde lämna vår modulfabrik i Lettland samt att viss personal hade reserestriktioner. Så fort dessa restriktioner upphörde har produktionen fortsatt med full kraft framåt. Vi ser med tillförsikt på hösten då vi planerar att färdigställa och lämna över 23 hyresrätter till HSB Södra Norrland.

I januari fick vi slutbesked för vårt projekt i Karlstad där vi utvecklat 128 studentlägenheter. I samband med detta sålde vi och lämnade över fastigheterna till Ledstången AB och deras organisation Living at Campus. Det känns extra bra att tillskapa 128 studentlägenheter inför en situation då 30% fler studenter söker in till våra högskolor och universitet. Nischer gör vår beskärda del för att minska bristen av bostäder för unga.

Under våren har Nischer stärkt upp ägarsidan med Provobis Invest och finansmannen Rolf Lundström som numera äger 17% av aktierna i bolaget. Detta har varit en viktig milstolpe på vägen att bredda våra kanaler för finansiering av kommande projekt och förvärv.

Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till 6,7 Msek en förbättring om ca 15,8 Msek mot motsvarande period 2019. Soliditeten vid utgången av perioden uppgick till 35,70%.

Vi har sålt ca 32,5 procent av aktierna i vårt projekt-bolag Nischer Tanken 1 AB (Östersund) till privata investerare för ca 6,5 Msek. Under 2020 har vi också påbörjat försäljningen av andelar i vårt projektbolag Nischer Järfälla 1 AB för ca 14 Msek baserat på en projektvinst om 94 Msek.

Arbetet med detaljplanerna i Knivsta, Hudiksvall, Örnsköldsvik Varvskajen och Haninge pågår och samtidigt arbetar vi med slutfasen av bygglovet för Örnsköldsvik Hörnett, Järfälla och Östersund. I Örnsköldsvik och i Östersund räknar vi med att ha beviljade bygglov i början av hösten och så även i Järfälla under hösten. Detta innebär att inom kort har över 500 byggrätter med bygglov och är mitt uppe i förberedelserna för att starta produktionen.

Vi fortsätter att fokusera på utveckling av funktionssmarta och prisvärda hyres- och bostadsrätter i tillväxtregioner, och strävar efter att fortsätta jobba med hög självfinansieringsgrad fram till produktionsstart i samtliga projekt. Detta är möjligt genom vår effektiva organisation och att vi håller overhead kostnaderna så låga som möjligt. Personalkostnader, löner, hyror samt övrig overhead uppgick till strax under 4 Msek för första halvåret, på en koncerbalansomslutning om 64,98 Msek, utgör detta cirka 6,1%.

Nischer Properties har idag fortfarande inga lån i koncernen. Genom att erbjuda investerare delägarskap i våra projekt använder vi eget kapital i stället för lånefinansiering.

Efter periodens utgång har Nischer förvärvat 20% i den lettiska modultillverkaren Conpro SIA (tidigare Ostby SIA). Syftet med förvärvet var dels att kvalitetssäkra leveranser men också att affärutveckla i hela värdekedjan, från projektering och tillverkning i fabriken till montage och färdigställande på arbetsplatsen.

Vi ser fram emot en för Nischer spännande höst!

/Robert Vangstad

Offentliggörande:

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Nischer Properties AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2020-08-28 kl.08:00

Robert Vangstad VD
robert.vangstad@nischer.se

Nischer Properties är ett nationellt fastighetsutvecklingsbolag som fokuserar på utveckling av nischade konceptboenden i tillväxtregioner. Väl genomtänkta lösningar som enkelt kan anpassas för var projekts unika förutsättningar banar väg för en smidig process, ett stabilt resultat och bostäder där människor trivs, umgås och utvecklas. Nischers aktie är noterad för handel på NGM SME.