Nischer utvärderar strategiska alternativ

Stockholm den 17 oktober 2012

I syfte att öka värdet för aktieägarna har investmentbolaget Nischer, listat på NASDAQ OMX First North, inlett en utvärdering av strategiska alternativ för verksamheten. Översynen omfattar såväl dotterbolag som gruppen som helhet och beräknas vara klar under första kvartalet 2013.

Då Nischers aktie handlas med hög substansrabatt anser inte styrelsen och huvudägaren Avalanche Capital att aktiemarknads värdering av Nischer återspeglar värdet i verksamheten. Utvärderingen kommer att pröva detta antagande.

Värderingen av aktien i kombination med en ökad återhållsamhet hos banker och andra kreditinstitut, försvårar för Nischer att fullfölja sin strategi att genom förvärv skapa synergier i gruppen.

”Vårt mål är att öka värdet för aktieägarna. Vi kommer att utvärdera flera möjligheter för att bestämma på vilket sätt vi ska gå vidare”, säger styrelsens ordförande Dimitrij Titov.

Nischer har idag tre portföljbolag: säkerhetskomponentbolaget SKA, formsprutningsbolaget PlaCell och Mintec Paper. Den 8 oktober 2012 avtalade Nischer om att sälja Mintec Paper för 25,8 MSEK. Försäljningen, som är villkorad av stämmans godkännande, medför en reavinst på 5,1 MSEK. Försäljningen minskar koncernens nettoskuld till 131,7 MSEK.

Nischer AB (publ)

Lars Rutegård, VD

08-120 465 80
lars.rutegard@nischer.se

Dimitrij Titov, Styrelseordförande
dimitrij.titov@nischer.se

Nischer AB (publ) är ett investmentbolag med affärsidé att genom kunskap, kapital och engagemang förvärva, äga och utveckla attraktiva familj- och generationsskiftesbolag med stor tillväxtpotential. Nischers nuvarande verksamhet består av det helägda dotterbolaget IndustrIQ med fokus på industri- och verkstadsbolag. Under 2010 förvärvades IndustrIQs samtliga portföljbolag; Mintec Paper AB, PlaCell AB och SKA GmbH Co. KG. Nischer är listat på NASDAQ OMX First North och bolagets Certified Adviser är Remium Nordic AB (www.remium.com).

Taggar: