NYHETSBREV NR 4 – 2007

Ökande tillväxt
Netrevelations tillväxt fortsätter i ökande takt. Med en omsättningsökning om 28 % det tredje kvartalet befinner vi oss nu på den hittills högsta nivån i företagets historia. Och ännu har vi inte realiserat mer än en mindre del av de volymer vi bedömer att våra nya kunder har potential att tillföra.

Genom att vi under tredje kvartalet lagt över våra system på en ny server-struktur har vi tillskapat mångdubblad kapacitet. Arbetet med att uppgradera systemen fortgår och i kommande versioner kan vi betydligt snabbare utveckla produkter och skapa nya produktkoncept.
Samtidigt har betydande resurser lagts ned på att integrera våra system mot resebyråer och framför allt Amadeus självbokningssystem AeTM.

FMLOG
Ramavtalet med statliga myndigheter och verk, administrerat av FMLOG omfattar drygt 660 myndigheter och verk vilka har rätt att avropa ramavtalet.

I dagsläget har ett fyrtiotal myndigheter avropat avtalet och ett flertal av dessa har börjat använda produkterna via en eller flera bokningskanaler. Bland avropande myndigheter kan nämnas Regeringskansliet, Riksdagen, Rikspolisstyrelsen, Försvarsmakten samt Riksrevisionsverket. Dessa är viktiga referenskunder när vi bearbetar övriga myndigheter. Det finns en betydande försiktighet bland myndigheter att fatta beslut om ett förändrat resebeteende, varför det är av stor vikt att kunna hänvisa till att dessa tongivande myndigheter har anslutit sig.

Volymerna hänförliga till detta avtal ökar månad för månad i takt med att nya myndigheter inkommer men framför allt i den takt de resebyråer som hanterar myndigheternas flygbokningar installerar våra system (se nedan).

Vi är i ökande grad optimistiska om den volym vi över tid kan uppnå. De myndigheter som nu har provat på produkten ser stora fördelar, inte bara ekonomiskt. Vår tjänst besparar myndigheterna avsevärd administration och dessutom innebär samplaneringen av resor betydande minskning av klimatbelastningen, vilket är en allt viktigare faktor för beslutsfattandet.

Resebyråer
Sveriges resebyråer bokar idag taxitransporter (främst till och från flyg) till ett värde om ca 150 MSEK. En relativt stor andel av denna volym kommer från myndighetskunder.
Idag har de flesta större affärsresebyråer beställt Netrevelations system och man befinner sig i olika steg av implementeringsprocessen. Vissa resebyråer är helt klara och bokar transporter för sina kunders räkning. (Dock finns i Q3 endast blygsamma volymer från denna kanal, som däremot ökar under oktober och hittills i november.) Andra resebyråer är i testfas och i ytterligare något fall befinner man sig i processer där beslut och implementeringsplan samordnas på ett internationellt plan.
Gradvis under fjärde kvartalet, och framför allt under 2008 kommer vi att realisera volymer från denna distributionskanal.

Amadeus självbokningsverktyg (AeTM) lanseras i en ny version under november/december. I detta Internetbaserade system erbjuder resebyrån sina företagskunder självbokning av flyg, tåg, hotell och nu också taxitransporter. Det innebär att alla tjänsteresenärer som bokar sin flygresa via AeTM kan boka en kopplad taxitransport från Netrevelation. Dessutom har vi lagt till möjligheten för kunden att boka taxiresa även om inte flygtransport bokas. Det innebär att vi unikt kan erbjuda kunden att också boka en taxi till och från mötet via AeTM.

Övrigt
Vi har under kvartalet fasat in ett antal mindre och medelstora kundföretag (även om vårt huvudfokus givetvis legat på att få in myndighetskunder inom ramen för FMLOG-avtalet). Vi har ytterligare kunder klara för infasning under fjärde kvartalet och förhandlingar pågår med några större potentiella kundföretag.

En av våra större kunder, TeliaSonera, har påbörjat en upphandling vilken i tillägg till de volymer som idag hanteras via Netrevelation också innehåller anställda från andra länder samt konsulter. Tidplanen för denna upphandling har förlängts och inget besked om när den beräknas vara avgjord finns idag.

Vi har för Taxi Stockholm och Taxi Göteborg levererat systemstöd för bokningar till och från flyget via deras respektive hemsidor. Tillsammans med taxibolagen har vi beslutat att inte fortsätta utveckling och användande av denna produkt. Volymerna har helt enkelt varit alltför blygsamma.

Vår produkt Taxi Welcome Service, som vi levererat för kunden Jernhusen vid Göteborg C, är leveransgodkänd och i full drift. Enligt vårt avtal innebär det därmed att nästa fas i projektet, att implementera produkten vid Stockholm C, har igångsatts. I dagsläget har planskisser framtagits och projektet ligger idag i bygglovsfas. Netrevelation har full beredskap att leverera tekniken så snart bygglov erhållits och markarbeten påbörjats.

Anders Holst, VD Epost: anders.holst@netrevelation.se
Hemsida: www.netrevelation.se