NYHETSBREV NR 4 – 2008

Tillväxt
Tillväxten fortsätter och omsättningstakten ligger nu på 126 MSEK, vilket är den högsta nivån hittills i företagets historia. Dock lägre än planerat. Andelen av den totala försäljningen som går via Netsys fortsätter att öka och står nu för 70 %.

Bokningarna inom ramen för FMLOG-avtalet uppgick till 4,8 MSEK andra kvartalet (4,2 Q1), vilket är en lägre nivå än vi planerat. Vi bedömer dock att bokningarna kommer att öka snabbare när fler affärsresebyråer fullt ut implementerat våra system. Från att lejonparten av bokningarna genererats av Försvarsmakten (92 % Q1) ser vi nu att främst Regeringskansliet och Riksdagen ökat sitt användande. Under Q2 representerade Försvarsmakten 69 % av bokningarna.

Under andra kvartalet har vi tecknat ett distributionsavtal med American Express. Implementering pågår och vi räknar med att vi via denna nya kanal kommer att tillföras drygt 50 MSEK årligen i omsättning. AmEx kommer att erbjuda alla sina kunder klimatneutraliserade transporter kopplade till flygresor.

Även om första halvåret inte visat en tillväxt i nivå med förra året är det vår bedömning att vi för helåret kommer att ha en tillväxt överstigande nivån för 2007. Detta baserat på existerande implementeringsplan för AmEx.

Jernhusen
Efter att ha utvecklat system för taxihantering, Taxi Welcome Service, tillsammans med Jernhusen vid Göteborg C, vilket är i full drift, har nu projekten med att implementera motsvarande system vid Stockholm C startat. Byggstart sker i augusti och hela förändringen beräknas genomförd runt årsskiftet.
Volymerna vid Stockholm C är ca tre gånger så stora som vid Göteborg C och systemavgifter per transaktion kommer efter årsskiftet att börja tillfalla Netrevelation.

Under maj månad har en marknadsundersökning genomförts bland taxikunderna vid Göteborg C i syfte att få en mer detaljerad kunskap om hur resenärerna värderar de nya tjänsterna. Av drygt 200 genomförda intervjuer kan vi dra slutsatsen att 67 % är nöjda eller mycket nöjda med taxiservicens utformning, samt att ju frekventare resenär, ju villigare är man att betala för kvalitetsfaktorer.

Miljöstyrning och klimatkompensation
Allt fler företag och organisationer efterfrågar idag ”miljöalternativ” för sina transporter. Vi har effektiva system för uppföljning av utsläpp av t.ex. CO2 och kan erbjuda de kunder som så önskar en separat miljöredovisning.
Vi har nu utvecklat detta ytterligare flera steg. Det innebär att vi nu kan erbjuda våra kunder systemmässig styrning mot miljöbil, där sådan finns tillgänglig, uppföljning av de utsläpp som trots allt genereras och tillsammans med Naturskyddsföreningen en klimatneutralisering av dessa utsläpp genom handel med utsläppsrätter.

Vår bedömning är att miljötänkandet kommer att fortsätta att öka hos företag och organisationer och att våra produkter därmed ökar i attraktivitet.

Anders Holst, VD
anders.holst@netrevelation.se