Ordinarie bolagsstämma

Kallelse till årsstämma i Nischer Properties AB

Aktieägarna i Nischer Properties AB, org.nr 556513-5869, ("Bolaget") kallas härmed till årsstämma den 24 maj 2022 kl. 13.00 på Bolagets kontor i No18:s lokaler på Centralplan 15, i Stockholm. Inregistrering till årsstämman börjar kl. 12.45. För inpassering och vid andra frågor, kontakta Petter Ström, telefonnummer 073-825 95 55.

Rätt att delta och anmälan till stämman

Aktieägare som vill delta vid stämman måste:

1. dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken på avstämningsdagen som är den 16 maj 2022. Den som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste, för att äga rätt att delta vid årsstämman, tillfälligt registrera sina aktier i eget namn hos Euroclear Sweden AB. Den som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste därför genom förvaltarens försorg tillfälligt registrera sina aktier i eget namn för att erhålla rätt att delta i stämman. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av relevant förvaltare senast den 18 maj 2022 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken;

1. dels anmäla sitt deltagande vid stämman senast den 18 maj 2022. Anmälan om deltagande i stämman görs per post till Nischer Properties AB, Centralplan 15, 111 20 Stockholm eller per e-post till info@nischer.se. Vid anmälan ska aktieägaren ange sitt fullständiga namn, person- eller organisationsnummer, adress och telefonnummer samt, i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare, ombud och biträde. Om aktieägare vill låta sig representeras av ombud ska en skriftlig och daterad fullmakt vara ställd till ombudet. Om fullmakten utfärdas av juridisk person ska bestyrkt kopia av registreringsbevis eller motsvarande ("Registreringsbevis") för den juridiska personen bifogas. Fullmakten får inte vara äldre än ett år gammal, dock att fullmakten får vara äldre än ett år om det framgår att den är giltig för en längre period, längst fem år. Fullmakten i original samt eventuellt Registreringsbevis måste vara tillgängliga vid stämman och kopia av desamma bör i god tid före stämman insändas per brev eller e-post på adress enligt ovan och bör, för att underlätta inpasseringen vid stämman, ha kommit Bolaget tillhanda senast den 23 maj 2022. Fullmaktsformulär kommer att finnas tillgängligt på Bolagets hemsida, https://www.nischer.se/.

Förslag till dagordning

1. Årsstämmans öppnande och val av ordförande vid stämman
  2. Upprättande och godkännande av röstlängd
  3. Val av en eller två justeringsmän
  4. Godkännande av dagordning
  5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  6. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt koncernredovisning
  7. Beslut om fastställande av resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning
  8. Beslut om dispositioner beträffande Bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen
  9. Beslut om ansvarsfrihet för styrelseledamöter och verkställande direktör
  10. Fastställande av antalet styrelseledamöter samt antalet revisorer
  11. Fastställande av styrelse- och revisorsarvoden
  12. Val av styrelse
  13. Val av revisor
  14. Beslut om antagande av ny bolagsordning (antalet aktier)
  15. Beslut om emissionsbemyndigande
  16. Beslut om antagande av ny bolagsordning (ändring av företagsnamn)
  17. Stämmans avslutande

Förslag till beslut

Punkt 1: Val av ordförande vid stämman

Styrelsen föreslår att styrelseordföranden Tommy Marklund väljs till ordförande vid årsstämman.

Punkt 8: Beslut om dispositioner beträffande Bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen

Styrelsen föreslår att ingen utdelning ska ske för räkenskapsåret 2021 och att till förfogande stående disponibla medel ska balanseras i ny räkning.

Punkt 10–13: Beslut om antal styrelseledamöter och revisorer, fastställande av styrelse-och revisorsarvoden och val av styrelse och revisorer

Större aktieägare, representerande cirka 20,96 % av aktierna och rösterna i Bolaget, föreslår följande under punkterna 10–13 på dagordningen:

• att antalet styrelseledamöter, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, ska uppgå till fem utan suppleanter (punkt 10);
  • att antalet revisorer, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, ska uppgå till en (punkt 10);
  • att det sammanlagda styrelsearvodet, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, fastställs till 720 000 kronor, varav ordföranden ska erhålla 240 000 kronor och envar av övriga ledamöter ska erhålla 120 000 kronor vardera (punkt 11);
  • att arvode till revisorn, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, ska utgå enligt godkänd räkning (punkt 11);
  • att, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, omvälja David Aspehult och Erik Berfenhag samt nyvälja Erik Borgblad, Samuel Beckstrand och Tomas Georgiadis som styrelseledamöter. (punkt 12);
  • att, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, nyvälja Erik Borgblad som styrelsens ordförande (punkt 12); samt
  • att omvälja revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB har meddelat att, under förutsättning att förslaget antas av årsstämman, auktoriserade revisorn Henrietta Krpuljevic Segenmark kommer vara huvudansvarig revisor (punkt 13).

Nedan följer en kort beskrivning av Erik Borgblad, Samuel Beckstrand och Tomas Georgiadis som föreslås för nyval.

Erik Borgblad, född 1981

Utbildning: Jur.kand., Uppsala universitet.

Huvudsaklig arbetslivserfarenhet: Advokat och partner på Born Advokater. Styrelseordförande i Svenska Krämfabriken. Styrelseledamot i Stenhus Fastigheter i Norden AB (publ)

Erik Borgblad är oberoende i förhållande till Bolaget och dess ledning. Erik Borgblad är oberoende i förhållande till Bolagets större aktieägare. Erik Borgblad äger, via bolag, 530 000 aktier i Nischer Properties AB.

Samuel Beckstrand, född 1983

Huvudsaklig arbetslivserfarenhet: 12 års erfarenhet i fastighetsbranschen. Styrelseledamot i och verkställande direktör för Beckstrand Holding AB och JSR fastigheter AB.

Samuel Beckstrand är oberoende i förhållande till Bolaget och dess ledning. Samuel Beckstrand är inte oberoende i förhållande till Bolagets större aktieägare. Samuel Beckstrand äger, via bolag, 1 875 000 aktier i Nischer Properties AB.

Tomas Georgiadis, född 1976

Utbildning: Civilingenjör Teknisk Fysik och elektroteknik, Tekniska högskolan vid Linköpings universitet.

Huvudsaklig arbetslivserfarenhet: CFO för Stenhus fastigheter i Norden AB (publ). vVD och CFO för Sterner Stenhus-gruppen. Styrelseledamot i Fasadgruppen Group AB och Stenhus-gruppen.

Tomas Georgiadis är oberoende i förhållande till Bolaget och dess ledning. Tomas Georgiadis är inte oberoende i förhållande till Bolagets större aktieägare. Tomas Georgiadis äger indirekt 2 919 147 aktier i Nischer Properties AB.

Punkt 14: Beslut om antagande av ny bolagsordning (antalet aktier)

Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att ändra gränserna för Bolagets antal aktier enligt följande.

Nuvarande lydelse

Föreslagen lydelse

§5 Antal aktier

Antalet aktier skall vara lägst 8 500 000 och högst 34 000 000.

§5 Antal aktier

Antalet aktier ska vara lägst 30 000 000 och högst 120 000 000.

För beslut i enlighet med detta förslag krävs biträde av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid årsstämman.

Punkt 15: Beslut om emissionsbemyndigande för styrelsen

Styrelsen föreslår att den av årsstämman bemyndigas att, för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av aktier, emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler. Nyemission av aktier eller emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler får ske med eller utan företrädesrätt för Bolagets aktieägare och får ske kontant och med eller utan föreskrift om apport, kvittning eller annat villkor.

Styrelsen eller den styrelsen utser bemyndigas att vidta de smärre justeringar som krävs för beslutets registrering vid Bolagsverket.

För beslut enligt ovan krävs biträde av minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Punkt 16: Beslut om antagande av ny bolagsordning (ändring av företagsnamn)

Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att ändra Bolagets företagsnamn, främst till följd av den nyemission som beslutades om av extra bolagsstämman den 14 januari 2022, och i samband därmed antar en ny bolagsordning där bolagsordningens § 1 får en ny lydelse. Vidare föreslår styrelsen en redaktionell ändring av rubriken för § 1 i bolagsordningen så att den ändras från "Firma" till "Företagsnamn".

Fullständigt förslag till beslut om företagsnamn kommer finnas tillgänglig hos Bolaget senast tre veckor före stämman.

Övrig information

Fullmaktsformulär och övriga handlingar som ska finnas tillgängliga enligt aktiebolagslagen hålls tillgängliga hos Bolaget på Centralplan 15 i Stockholm och på Bolagets webbplats, https://www.nischer.se/, senast tre veckor före stämman och sänds till de aktieägare som begär det och uppger sin e-mail- eller postadress.

Aktieägarna erinras om rätten att, vid årsstämman, begära upplysningar från styrelsen och verkställande direktören i enlighet med 7 kap 32 § aktiebolagslagen.

Antal aktier och röster

Antalet utestående röster i Bolaget uppgår vid tidpunkten för denna kallelse till totalt 33 436 602 stycken fördelat på totalt 33 436 602 stycken aktier. Bolaget innehar inga egna aktier.

Hantering av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas hänvisas till den integritetspolicy som finns tillgänglig på Euroclear Sweden AB:s hemsida:

www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammorsvenska.pdf.

____________

Stockholm i april 2022

Nischer Properties AB

David Aspehult tf VD
david.aspehult@nischer.se

Nischer Properties är ett nationellt fastighetsutvecklingsbolag som fokuserar på utveckling av nischade konceptboenden i tillväxtregioner. Väl genomtänkta lösningar som enkelt kan anpassas för var projekts unika förutsättningar banar väg för en smidig process, ett stabilt resultat och bostäder där människor trivs, umgås och utvecklas. Nischers aktie är noterad för handel på Nordic SME.