Sterner Stenhus har förvärvat aktier i Nischer varigenom gränsen för budplikt passerats

Sterner Stenhus Holding AB (”Sterner Stenhus”), har i pressmeddelande den 1 juni 2023 offentliggjort att Sterner Stenhus har, genom dotterbolag, den 1 juni 2023 som delåterbetalning av ett lån erhållit 4 600 000 aktier i Nischer Properties AB (”Nischer” eller ”Bolaget”). Med anledning av ovan förvärv uppgår Sterner Stenhus innehav därmed nu till cirka 40,6 procent av aktierna och rösterna i Nischer.

Sterner Stenhus måste således, enligt punkt III.1 i Takeover-regler för vissa handelsplattformar utfärdade av Kollegiet för svensk bolagsstyrning (”Takeover-reglerna”), antingen inom fyra veckor lämna ett erbjudande om förvärv av resterande aktier i Nischer eller minska sitt innehav i Bolaget till mindre än 30 procent av röstetalet.

Mot bakgrund av ovan avser Sterner Stenhus att, inom fyra veckor, avyttra aktier i Nischer i sådan utsträckning att det inte längre ska innebära någon skyldighet för Sterner Stenhus att, enligt Takeover-reglerna, lämna ett erbjudande om förvärv av resterande aktier i Nischer. Enligt god sed på aktiemarknaden är Sterner Stenhus förhindrad att, under fyraveckorsfristen, utöva rösträtt för aktier som representerar 30 procent eller mer av röstetalet i Nischer.

Sterner Stenhus kommer att offentliggöra avyttringen genom ett separat pressmeddelande.

För ytterligare information, vänligen kontakta VD, Samuel Beckstrand, samuel@nischer.se.

Om Nischer Properties

Nischer Properties är ett nationellt fastighetsutvecklingsbolag som fokuserar på utveckling av nischade konceptboenden i tillväxtregioner. Väl genomtänkta lösningar som enkelt kan anpassas för var projekts unika förutsättningar banar väg för en smidig process, ett stabilt resultat och bostäder där människor trivs, umgås och utvecklas. Nischers aktie är noterad för handel på Nordic SME.