Uppdatering om Nischers resultat

Nischer Properties ABs (publ) (”Nischer” eller ”Bolaget”) redovisade resultat för fjärde kvartalet 2022 kommer att påverkas negativt av marknadsläget, vilket drivs av orealiserade värdeförändringar i Bolagets byggrättsportfölj.

Till följd av marknadens förändringar och minskat marknadsvärde redovisar Nischer stora nedskrivningar i sin byggrättsportfölj. Den enskilt största nedskrivningen avser Nischers projekt i Säve, vilken skrivits ner till 0 kr till följd av Byggnadsnämnden i Göteborgs beslutat att avbryta det pågående detaljplanearbetet. Nischer har tidigare den 23 november 2022 genom pressmeddelande kommunicerat byggnadsnämndens beslut

Det bokförda värdet på Bolagets förvaltningsfastigheter minskar med totalt 93,2 miljoner kronor under kvartalet, vilket är en minskning med 22% jämfört med utgången av det tredje kvartalet 2022.

All annan information relaterad till Nischers fjärde kvartal 2022 kommer att presenteras i Nischers bokslutskommuniké den 28 februari 2023.

För mer information, vänligen kontakta Bolagets verkställande direktör Samuel Beckstrand, samuel@nischer.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Nischer Properties AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande klockan 8.00 den 22 februari 2023.

Om Nischer

Nischer Properties är ett nationellt fastighetsutvecklingsbolag som fokuserar på utveckling av nischade konceptboenden i tillväxtregioner. Väl genomtänkta lösningar som enkelt kan anpassas för var projekts unika förutsättningar banar väg för en smidig process, ett stabilt resultat och bostäder där människor trivs, umgås och utvecklas. Nischers aktie är noterad för handel på Nordic SME.